– Rollen som Gurnemanz i «Parsifal» er ikke bare min største rolle så langt. Det finnes ikke større roller for bass-stemme i operaverdenen, med tanke på rollens omfang og den språklige utfordringen, mener Fremmerlid. Han skal være i aksjon på scenen i hele tre av de fire timene operaen varer.

I april fyller Magne Fremmerlid 52 år, og 30. juni går han av med pensjon etter 16 år som fast ansatt i Den Norske Opera.

– Det er tidlig å bli pensjonist, men egentlig er det bare formelt. Jeg har tilbud om jobb både på Den Norske Opera og andre scener for flere sesonger framover. Og har vel aldri vært så etterspurt noen gang, sier Fremmerlid.

Større frihet gir pensjonisttilværelsen også. Sunnmøringen med den store bass-stemmen har tidligere hatt tilbud blant annet fra Palermo, der de skulle sette opp Wagners Götterdämmerung, som han måtte takke nei til på grunn av oppgavene hjemme i Oslo.

Middelalder

Vårsesongen får han imidlertid fri for å synge rollen som Gurnemanz i Parsifal.

– Som så ofte i Wagners operaer handler det om mytologi og gamle middelaldersagn. Gurnemanz er lederen for vokterne av den hellige gral. Han er fortelleren som setter det hele i gang, og har en enetale på én time og 50 minutter. I første akt er jeg på scenen i nærmere halvannen time. Jeg er i full gang med å pugge allerede.

– Rollen er vel det ultimate basspartiet i operasammenheng, på den måten at frasene og teksten er så utdratt, det er ekstremt med dveling. Og dermed vanskelig å gjøre interessant, sier Fremmerlid, som er i full gang med å pugge på rollen allerede.

Heimekjær

Det er Aalto Musiktheater i Essen som skal sette opp Wagneroperaen.

– Det er en anerkjent og bra opera, med et godt operaorkester og et nytt operahus. Dirigent er Stefan Soltesz, som har dirigert ved mange av de største operahusene, deriblant Wiener Staatsoper.

4. februar begynner prøvene, siste forestilling er 30. juni.

– Så får vi se hva som skjer. Gjør man denne rollen bra, kan det bli flere gode tilbud i utlandet. Men jeg tar det litt som en prøveperiode, for å se hvordan jeg trives med å bo i Tyskland, og å pendle, som det også blir litt av. Egentlig er jeg litt heimekjær, og det å bo på hotellrom i utlandet er ikke det ultimate for meg.

– Blir det ikke noen videre karriere der, skal jeg fint finne meg til rette med oppdrag hjemme i Norge også, sier Fremmerlid.

Mer karriere

– Han er en av Nasjonaloperaens betydeligste sangere, som stadig høster strålende kritikker. Og i likhet med mange andre bass-sangere før ham, venter det nok en strålende karriere også etter at han er pensjonert herfra, tror informasjonskonsulent på Den Norske Opera, Ida Gulvik.

Les også: «Storkaren» på Fjord Cadenza: Kom seg heim i døden

Les flere kulturnyheter på smp.no

pensjonert. Etter 16 år som fast ansatt i Den Norske Opera blir solisten Magne Fremmerlid formelt pensjonert i juni neste år. Nå venter store oppgaver både i inn- og utland på friere basis. Her er han som König Marke i oppsetningen av Wagners «Tristan og Isolde» på Den Norske Opera i vår. Foto: Erik Berg
samtidsopera. Magne Fremmerlid fikk mye ros for rollen sin i Alban Bergs opera «Lulu» både i København og i Oslo.