– Det er ikke vanskelig å spille forelsket i Gørild, sier Per Kjerstad.

Han spiller Vronskij som Anna forelsker seg hodestups i. Hun forlater mann og barn og gir avkall på sin sosiale status. Det skal få fatale følger.

– Anna blir stående uten nettverk. Hun er et ensomt menneske som blir sosialt spedalsk etter det hun gjør, sier Mauseth.

Hva skjer? Sjekk kulturkalenderen på smp.no

Murstein

«Anna Karenina» regnes som en av de største kjærlighetshistorier i verdenslitteraturen. Leo Tolstoj har skrevet en murstein av en bok, som den tyske dramatikeren Armin Petras har skåret ned til en sceneversjon på drøye to timer.

– Det fine med denne dramatiseringen er at vi får litt mer av Tolstojs litteratur på den måten at vi innimellom snur oss mot publikum og sier tankene våre. Det er vanskelig. Vi må gå inn i en fortellerrolle, men ikke ut av rollen vi spiller. Så her må vi utforske litt, sier Mauseth.

NTB treffer henne og Per Kjerstad en snau uke før Oslo-premieren. Det er første gang de to spiller mot hverandre, men replikkene sitter løst, og stemningen er svært munter.

– Kanskje vi skal ta den fortellerstemmen på nordnorsk, fleiper Per, og kommer med en kraftsalve av en kommentar.

Kjernen

Som Mauseth er også Kjerstad fra Nord-Norge, og da pressen fikk de første smakebiter fra forestillingen i november i fjor, spilte begge på nordnorsk. Men Riksteater-publikummet får høre et nøytralt østnorsk.

– Noen blir sikkert skuffet over at vi ikke spiller på dialekt, men det er ikke det det handler om. Vi søker oss til kjernen i mennesket og holder oss selv litt på avstand, samtidig som det er umulig for det er jo kun ut fra sitt eget liv man har referanser. Og det putter man inn uansett hvordan man snakker, sier Per Kjerstad, som er fra Tjeldsund i Nordland.

Følg smp.no på Facebook

Mens «Anna Karenina» er Gørild Mauseths første Riksteater-turné, var Kjerstad på Riksteater-turné med «Pan» i 2009. Når vi spør hva slags råd han har til Mauseth, sier han:

– Stol på meg!

– Nei, da. Gørild har en kraft og energi, en positivitet og en forståelse som gjør at hun kommer til å ta hele landet med storm.

Regissør Morten Borgersen var da heller ikke i tvil da han skulle finne sin Anna Karenina.

– Jeg så henne på netthinnen da jeg begynte å tenke på historien. Så da Ellen Horn (Riksteatrets sjef) spurte meg hvem jeg synes skulle spille Anna Karenina, svarte jeg: Gørild Mauseth, selvfølgelig! Hun har den rare blandingen av en veldig styrke og sårbarhet. Hun er utrolig sensuell og flott, og oppe i det hele en liten pike, sier Borgersen.

Fødeby

Gørild Mauseth, som er bosatt i Roma, sto sist på en norsk scene i 2010, da i Strindbergs «Et drømspill». Da Ellen Horn spurte om hun ville spille Anna Karenina, var hun ikke i tvil: Svaret var et klart og rungende JA!

– Jeg sa ja med en gang. Jeg hadde ikke lest boka, hadde bare sett filmen med Greta Garbo. Nå har jeg lest den to-tre ganger. Jeg håper mange som ser stykket får lyst til å gå hjem og lese boka, sier Mauseth.

Tirsdag er det generalprøve hennes fødeby i Alta, dagen etter er det turnépremiere samme sted.

– Det var i Alta drømmen om å bli skuespiller ble født. Jeg er født der, og gikk på gymnaset der, men er vokst opp i Kjøllefjord, sier Mauseth.

Les flere kulturnyheter på smp.no

Premieren i Alta blir nummer to på samme oppsetning. Riksteatret har både en Oslo-premiere og en turnépremiere på sine stykker, og det var Oslo-premiere på «Anna Karenina» i forrige uke.

50 plasser

Etter premieren i Alta drar Mauseth ut på en maratonturné til over 50 steder over hele landet. Turneen var helt til midt i mai.

Når Riksteatret kommer til Nordvestlandet står Sunndalsøra, Åndalsnes, Ørsta, Ålesund, Molde, Nordfjordeid, Sogndal og Førde på liste over spillesteder.

Gørild Mauseth blir i vår også å se på TV-skjermen. Hun er med i NRKs dramaserie «Erobreren», som har premiere søndag 19. februar.