Vare toner fra en enslig gitar. På scenekanten sitter musikkelev Henrik Strøm, mens han spiller «Ta livet som det faller». Gitartonene feider ut. Lyden av vind og knirkende greiner tar over, mens danseelevene fra Fagerlia videregående skole fyller scena. Det er en jungel der ute, og alle strever med å finne sin plass.
Makt
Rudyard Kipling tar i «Jungelboken» opp en tematikk som vel så gjerne er å finne i skolen. Det spiller elevene på.
– De samme lovene og utfordringene man finner i jungelen, er også å finne i skolen, poengterer Hanna Sylte, som er inne i sitt tredje år på dramalinja.
Hanna og andreårseleven Emma Øverås veksler på å spille Mowgli. Hovudkarakteren er ei fri sjel. Ei glad og nysgjerrig ulvejente, som ikke alltid forstår alvoret og oppfatter den maktkampen som foregår i skolen. Kampen om å skaffe seg den øverste posisjonen i gjengen.
– Og når en veit at alle har skumle intensjoner, og bare vil drepe hverandre, blir det ekstra skummelt, når handlinga foregår på skolen, mener Emma.
Se bildeserie fra prøveforestillinga
Les flere kulturnyheter på smp.no
Dyrisk
Sjøl om handlinga er lagt til skolen, har menneska trekk og kostymer inspirerte av dyreverden. På scena spankulerer sultne hyener, en sleip slange og en maktsjuk tiger, som nyter hyllesten fra sine undersåtter. Ranke bjørkestammer, metallskap og bokstabler understreker poenget med jungelen i en norsk skolesetting. Det er en av de siste mulighetene for instruktør Endre Volden og de andre lærerne til å pirke borti ting som kan gjøres bedre.
– Ikke pust som 90-åringer, roper Volden fra salen.
Når en er overgira og har lyst til å gi jernet, er det utfordrende å finne roa. Og kalle fram det indre dyret som lengter etter å komme ut av buret sitt.