– Nei, er du gæren. Vi gjorde det kun for å ha det gøy.

Da Einar Aarø var med på å grunnlegge Ytre Suløens Jass-ensemble i 1973, hadde han aldri trodd at bandet skulle få den eventyrlige karrieren det har fått.

De omtales som familiemedlemmer av Moldejazz, og har konserter hvert år. Det har vært flere utskiftinger av musikere - men banjospiller Aarø er den eneste som består.

Historisk

Ytre Suløens Jass-ensemble var det første norske jazzbandet til å bli invitert til en amerikansk festival, og de bygget broer mellom musikken og musikere i New Orleans - der de også ble utnevnt til æresborgere.

Bandet har aldri vært redde for å gå nye veger, og har skaffet seg mange venner som de har fått med på samarbeid. Først Wallace Davenport, og siden en rekke musikere, sangere og skuespillere. Sangerinnen Tricia Boutté fra New Orleans har til og med blitt sunnmøring.

Ny plate

Og hvor mange plater de har gitt ut, har ikke Aarø tellingen på lenger. Men i skuffen ligger et album med nytt materiale, klart for finpuss. Det kommer til høsten.

– Jeg blir her så fremt jeg ikke blir sparka rett ut.

– Men om du også skulle bestemme deg for å forlate bandet...

– Nei, nei, ikke sånne spørsmål. Jeg vil aldri ut av bandet.

– ... ville Suløens opprinnelige musikalske idé bestå?

Han tenker seg litt om.

– Ja, det tror jeg. De har også interesse av å bevare soundet, men tilfører samtidig flere oppfatninger og musikaliteter. Vi har dessuten aldri vært manisk opptatt av å være stilrene.

Unge, nye jazzhjerter har entret bandet de siste årene. Men generasjonsgapet merker han ikke noe til.

– Man er som man er, uansett alder, sier Aarø.

Kunst og musikk

Aarø vokste opp på Slagnes i Vanylven, men er bosatt i Bærum. Han er utdannet grafiker, og er billedkunstner. Han har deltatt på ei rekke kollektive utstillinger i inn- og utland.

– Musikk og billedkunst er ikke så ulikt. Det er form i musikken som det er farge i et bilde. Man må komponere både et bilde og en melodi.