På litt for lave stoler, på biblioteket på Kolvikbakken ungdomsskole i Ålesund, sitter sju elever som har delt klasserom og skoler siden den aller første dagen de plukket opp skoleranselen. Til høsten skal de i hver sin retning.

– Det jeg gleder meg mest til, er å løsrive meg fra ungdomsskolemiljøet. Og møte mer folk som har samme interesse som meg, sier Oda Gillesen.

  • Se video over artikkelen om ungdommenes forventninger

En måned til søknadsfrist

10.-klassingene har litt mer enn en måned til søknadsfristen utgår og de må ha ha bestemt seg for hvilken linje de vil starte på til høsten.

– Jeg velger media og kommunikasjon på Akademiet, jeg interesserer meg for bilde og film, så nå håper jeg at jeg kommer inn så jeg kan fortsette med det jeg liker, sier Anna Godø.

– Det beste med å starte på ny skole er at det er en forandring i hverdagen, og jeg gleder meg spesielt mye til å møte nye folk og lære nye ting, sier Lene Vadseth Larsgård, som har bestemt seg for studiespesialiserende.

Populært med internasjonalt

Av de sju 10.-klassingene Sunnmørsposten snakker med, vil tre av elevene gå internasjonalisering på Fagerlia.

– Reising, globalisering og språk har alltid interessert meg. Å kombinere dette med studiekompetanse er en kjempesjanse, sier Hanna Horsberg Standal.

Gjør som flere enn 21.000 andre - lik smp.no på Facebook

Torbjørn Dalen og Oscar Herø Ulla tenker begge å søke elektrofag på Borgund videregående.

– Mer praksis og mindre teori, samtidig som klassene er mindre og læreren har mer tid til tettere oppfølging, sier Herø Ulla.

– Og så tror jeg lærerne stoler mer på oss på videregående, supplerer Dalen.

God veiledning

Alle 10.-klassinger i landet har én skoletime i uka med studieveiledning. Det er lagt opp som eget fag, og elevene på «Kolla» er godt fornøyd med opplegget.

– Vi har brukt mye tid på å undersøke de ulike linjene og mulighetene. Så vi skal nok finne den retningen som passer oss best, sier Gillesen.

Men som 15-åring er det ikke alltid like lett å vite hva man vil bli når man blir stor.

– Jeg velger studiekompetanse da jeg ikke vet hva jeg vil, men ønsker alle mulighetene åpne, forklarer Johan Molnes.