Norsk mat er i vinden. Lokal, kortreist mat, vår egen mat, blir mer verdsatt. Våre gjester vil kjøpe seg kvalitet, sier kokk Harald Osa.

Før så vi ikke en norsk meny på restaurantene, men noe har skjedd, vi har blitt stolte av maten vår. Lokalmat kommer på menyen, for det vil folk ha, sa kjendiskokken Harald Osa under åpningen av Klippfiskakademiet på Tueneset.

Han er en av dem som har æren for at dette tiltaket har fått varme på komfyren, og som til slutt overtalte Mindor Klauset til å si takk for seg ved kjøttgrytene i Nordsjøen.

– Mindor Klauset er flink, for han begynte som kokkelærling på «Ramoen»,forteller Knut Vartdal.

Klippfiskakademiet er hva man gjør det til. Her kan folk lage mat selv under veiledning, og her kan bedrifter ha med sine kunder som får se mens maten blir laget til, forteller den daglige lederen.

Her kan være sosiale og faglige tilstellinger for bedrifter med gjester, private grupper, reiseliv, kokker, konferanser og skoleundervisning der Borgund vidaregåande er sentral.

– Det er bare å ringe, vi ordner det meste, sier Mindor Klauset.

Ny attrasjon

– Dette er et veldig flott tilskudd til Ålesund. Det er en ny attraksjon. Jeg er imponert over dem som har fått dette til, sier Ålesunds multiforretningsmann, Bjarne Haagensen.

Fylkesordfører Jon Aasen påpeker kombinasjonen av et godt måltid med den spesielle utsikten til seldammen og det storslåtte Breisundet. Noe liknende skal man lete langt etter.

For reiselivet må dette være et kjærkommet tilskudd.

Dette er direktør Sven Erik Moe ved Rica Parken Hotel klar på.

– Dersom vi skal greie å dra hit store konferanser må vi ha supp-lerende tilbud til hva hotellet selv har, så dette er bra for hotellene.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Tillegg til hotellet

Det er et godt salgsargument at vi har gode spennende attraksjoner ute i byen. Det blir lettere for oss å selge konferanser, sier Sven Erik Moe.

Direktør Eva Hole ved Quality Hotel Waterfront sier at når en konferanse varer to-tre dager, er det viktig å kunne tilby opp- levelser utenfor hotellet.

– For tilreisende er det en fantastisk opplevelse å komme hit en kveld og bli traktert i slike omgivelser.

Styreformann Arve Tonning sa blant annet at uten hjelpen fra Innovasjon Norge hadde dette vanskelig kommet i stand. Han priste de lokale investorene og opplyste at de mangler 400.000 kroner, for å nå målet om seks millioner.

Harald Osa minnet om at i utlandet får man alltid deres lokale retter.

– Hvorfor tilbyr ingen norske serveringssteder den fantastiske norske bløtkaka med krem og norske bær? Spurte han.

Mer reiseliv: Les våre kortreistreportasjer

Matglede. Klippfiskakademiet som åpnet i går er viktig for lokal norsk mat som stiger i status. Kokk Harald Osa til høyre gleder seg over det. Han har selv arbeidet på stjernekjøkken ute. Mindor Klauset til venstre skal drive tiltaket som Jon Aasen og Arve Tonning har vært med på å få til.
En styrke. –Klippfiskakademiet gjør det lettere å trekke store konferander til Ålesund. Når folk har vært på møte et par dager trengs en avveksling her på Tueneset, sier hotellsjefene Eva Hole på Waterfront og Sven Erik Moe på Parken.