Vi har de siste dagene fått litt opplysninger om hvor godt klimatiltakene virker, eller rettere sagt ikke virker. Her er litt tall fra norsk territorium.

Norges totale CO2-utslipp i 2018 var 55 millioner tonn. Utslipp fra personbiltrafikken var ca.5 mil-lioner tonn. Fra flytrafikken var utslippet ca. 4,5 millioner tonn.

Vår el-bilpark utgjør idag ca. 8% av vår bilpark (200 000 biler), så da sparer disse bilene 0,4 mil-lioner tonn hvis vi tenker på drivstoff-utslipp. Hvis vi tar med forurensning innklusive produksjon av bilene forurenser de mer, men produksjonen foregår ikke i Norge, men inngår i den globale for-urensningen.

El-bilparken vår har altså redusert CO2-utslippet med 0,5 millioner tonn av det norske utslippet på 55 millioner tonn, men forurenset mer i global sammenheng, så totalt sett utgjør el-bilene et økt CO2-utslipp.

Elbilsatsingen har kostet det norske samfunn 60 -70 milliarder kroner siden 2012 i skattefritak, tap av veiavgifter, tap av fergeinntekter mm. Hvem har fått disse pengene, og hvem har betalt dem? Tenk om disse pengene hadde vært brukt på for eksempel jernbane. Da kunne vi fått redusert tungt-ransporten på veiene.

Sverige ligger mange år foran oss i utslippsreduksjon. De har 10,2 millioner inbyggere, mot Norges 5,3 millioner. Antall elbiler i privateie i Sverige er 4500. Det utgjør 0,1% av bilparken.

Vi er en del av kloden, så det er det globale utslippet som gjelder.

Et stort kontainerskip har tungolje som drivstoff. (Tungolje er råoljen etter rafinering, altså tatt ut diesel, bensin mm. Tungolje inneholder ekstremt mye svovel. Dette kontainerskipet slipper ut svo-vel tilvarende 100 millioner personbiler. Det slipper også ut CO2 tilsvarende ca. 57000 fossile per-sonbiler, og det finnes 2400 større og mindre kontainerskip i verden.

Cruisebåtene bruker også tungolje når de er i rom sjø. Det er beregnet at denne trafikken forurenser mer enn ti ganger hele Europas bilpark.

Elektrifiseringen i verden øker behovet for strøm. Derfor øker også produksjonen av kullkraft., og utgjør nå 38,5% av all kraftproduksjon. En elbil som drives med strøm fra kullkraft forurenser 1,5 ganger en fossilt drevet bil.

Å totalforby tungolje vil være et stort steg i riktig retning. Cruisetrafikken er i utgangspunktet en unødvendig trafikk, men all global båttrafikk må reduseres kraftig. Befolkningseksplosjonen må også under kontroll. Dette er den reelle utfordringen.