Ålesund Byutvikling AS er et selskap som har eksistert siden 2000.

Hovedfokus har vært utvikling av Ålesund Sentrale Sydside (Brosundet Sør, Storneset og Prestebrygga).

Selskapet, med et 20-talls aksjonærer, har de siste år hatt et sterkt engasjement for en ny tunnel under Brosundet. Styret består av et bredt spekter av næringslivsledere og tillitspersoner.

Oppsummert mener styret at en ny Brosundtunell vil bidra til en betydelig reduksjon i biltrafikken i sentrum og gi bedre miljø- og luftkvalitet.

Fremkommeligheten for interntrafikk og nødetatene blir forbedret. En tunnel vil frigi arealer for nye byrom på Aspøya og Nørvøya, gang- og sykkelveier langs hele aksen mellom Skutvika og Ysteneset og åpne muligheten for bygging av et parkeringsanlegg i fjellet på Aspøya.

Ålesund Sentrale Sydside vil kunne utvikles til en ny og moderne bydel, med sterkt innslag av urbane sentrumsfunksjoner, herunder den tiltenkte Kulturhavna.

Cruisepassasjerene separeres fra gjennomgangstrafikken. Styrets konklusjon er derfor at en ny Brosundtunnell er avgjørende for en positiv utvikling av sentrum og nye Ålesund kommune som regionsenter.

Styret i selskapet følger utviklingen for bypakken nøye, med spesiell oppmerksomhet knyttet til Brosundtunellens skjebne. Vi har registrert at Brosundtunellen ble ofret på tampen av bypakkesaken i bystyret, og henvist til en eventuell fase 2 i bypakke-sammenheng.

Egentlig er det et paradoks at ikke «alle» innser at Brosundtunellen heller bør være tiltak nummer en i sentrum.

Sentrum i Ålesund er trangt, smalt og dårlig tilrettelagt for stor gjennomgangstrafikk.

Vi har alle opplevd – og påvirkes daglig – av de utbyggingsprosjekt som pågår og de arrangement som gjennomføres.

Tenk bare på den kødannelse og de trafikkrestriksjoner som utbedring av ledningsnettet i bygatene, utbyggingen av Kremmergaarden og Utstillingsplassen, riving av Idungaarden, Båtfestivalen, Ålesund Live og andre arrangement, har og vil medføre!

Og hvordan tror man det vil bli når utbyggingen av Idungaarden, reparasjonen av Sjøgata fra Posthuskrysset til Blixvalen, ny bro over Brosundet, ny veg fra Terminalen til Waterfront, utbygging av Storneset og Prestebrygga, opprenskning av forurensning i Ysteneset mv. settes i gang?

Det spinkle, gjenværende vegnettet, herunder Hellebroa, blir da eneste kanal gjennom sentrum og skal svelge unna all trafikk inn og ut!

Skal sentrum leve med dette i tiår uten alternativ avlastning?

Styret oppfordrer derfor administrasjon og politikere å gå en ny runde for å se om det er mulig å rykke en ny Brosundtunnel fram i køen.