Den verneverdige Norges Bank-bygningen står nå dessverre i fare for å få et nytt tilbygg. En «vorte» i glass, en stor trapp, rampe, store lyssluser, utvidet fortau. At en modell av planløsningen ikke er blitt laget er imidlertid svært betenkelig! Arkitekten som har tegnet Kunstmuseet uttalte til Sunnmørsposten 12. desember 2003. «Det finnes også en verne- og byformingsplan for Ålesund sentrum, som jeg for øvrig har vært med på å lage. Her står det at når slike bygg som Kunstmuseet byggemeldes til kommunen, kan det kreves nettopp en slik modell før det gis «byggetillatelse». Likevel glimrer modellen med sitt fravær. Fylkekultursjefen henviste i november 2003 til tidspress. Hvorfor har ikke Ålesund kommune forlangt en modell? Heller ikke planløsningen av fasade mot vest (fugleperspektiv) er blitt presentert i pressen! Realiseres planløsningen har byens innbyggere en stor overraskelse i vente. Med et negativt fortegn! «Forvitrer» bit for bitÅ ødelegge verneverdige kulturminner er dessverre ikke uvanlig i Norge. Blant annet har flere kirkebygg hatt en lang og komplisert bygningshistorie. Ettertiden har imidlertid sett med svært kritiske øyne på disse ombyggingene.Garasjen på Norges Bank-bygningen har i mange år skjemmet bygningen og Ålesund. Den har vært til stor irritasjon for «heile byen». Folk med adresse Molde har vært forskånet.. En representant i bystyret mente i 1992 «. her har selveste nasjonalbanken skjemmet - for ikke å si skjendet - en bygning som det burde knytte seg ganske spesielle forpliktelser til!».Da garasjen ble satt opp, var det etter sterkt påtrykk fra høyere hold. «Overmakten» var formidabel. Fylkeskonservatorens ni kloke ord fra 1992 ble dessverre ikke tatt til følge «. ein bør unngå fasadeendringar i det heile på bygget».Måtte ha og må haEr denne setningen fortsatt relevant «..her har selveste nasjonabanken skjemmet - for ikke å si skjendet - en bygning som det burde knytte seg ganske spesielle forpliktelser til!».Ja da kan vel ordet nasjonalbanken byttes ut med Møre og Romsdal fylke? Norges Bank (måtte ha) verdislusen/garasjen. Nå er det byggherren Møre og Romsdal fylke som bestemmer. Kunstmuseet (må ha) et nytt inngangsparti «. verdig tilkomst for funksjonshemma og forsvarleg handtering av kunstverk inn og ut av bygget».Det er interessant at fylkeskonservatoren under et seminar i Ålesund 16. april i regi av Fortidsminneforeningen Sunnmøre avdeling hadde følgende budskap.» At beslutninger som blir tatt i kommunene ofte er bygd på hva politikerne tror folk mener, men dersom folk blir flinke til å diskutere og formidle hva de synes er viktig og bør vernes om, kan vi få et større lokalt engasjement.» (Sunnmørsposten 17. april 2004)Fortidsminneforeningen og Sunnmørsposten deler hvert år ut Godt Vern-prisen til privat eier av eldre verdifull bebyggelse på Sunnmøre, hvor det tydelig fremgår at eieren etter beste evne søker å ta vare på de antikvariske og opprinnelige arkitektoniske verdier. Det legges mest vekt på eksteriørmessige kvaliteter. Kandidatane må legge fram en skriftlig oversikt over hvordan de har gått fram i utbedringsarbeidet, hvilke materialer de har brukt og hvilke holdninger de har til hele prosjektet. Poenget med prisen er at den skal gå til hus eller bygning som er tatt vare på og reparert i den opprinnelige stilen til huset. Jurymedlemmene er for tiden fylkeskonservatoren, en sivilarkitekt, en professor i kunsthistorie samt en redaktør. Altså, solid faglig kompetanse.Ti ganger viktigerePå bakgrunn av ovennevnte, er det derfor ganske interessant når fylkeskonservatoren uttalte i debatten omkring garasjen på Norges Bank-bygningen «det er ti ganger viktigere å få til et nytt kunstmuseum.» (Sunnmørsposten 29. september 2003)Undertegnede som har vært ganske engasjert i denne byggesaken. Formidlet synspunkter i pressen og lanserte Folkeaksjonen 2003 «RIV TILBYGGET!» (1533 underskrifter) «. at tilbygget blir revet. Og tilbakeføre veggen til sitt opprinnelige utseende så langt det er praktisk mulig.»I Sunnmørrsposten 21. november 2003 betegnet jeg det planlagte inngangspartiet som helt unødvendig. Et nytt inngangsparti vil være på bekostning av bygningens verneverdige kvaliteter!«Tilbygg-syndromet»Det er helt tydelig at «tilbygg-syndromet» fortsatt har gode vektsvilkår i Jugendbyen. Enda bra at Svaneapoteket (Jugendstilsenteret) er fredet. For ellers kunne Norges Bank-bygget (kun verneverdig eksteriør) antagelig ha blitt koblet fysisk sammen på gatenivå med Jugendstilsenteret!!Svaneapoteket ble for øvrig tildelt Godt Vernt-prisen i 1987 da bygningen var i privat eie. Arbeiderforeninga er en annen flott bygning som er blitt utsatt for «tilbygg-syndromet». Men, det er lenge siden. Begrunnelsen var. «At en ikke kunne gjøre noe annet.»Det stilles svært strenge krav til kandidatane som vinner Godt Vern-prisen. Viktige «detaljer» som for eksempel dørhåndtak og vindussprosser skal være antikvariske. Men, det bør vel stilles de samme rigide kravene til verneverdige offentlige bygninger..? Hvis ikke, vil det gi uheldige signaleffekter til folk som gjerne ønsker å bidra til at private verneverdige bygg, anlegg og landskap i lokalsamfunnet ikke blir ødelagt av «uvettig» framferd.Enda en verneverdig bygningDen flotte Spjelkavik-bua ved Brosundet er den neste verneverdige bygningen i Ålesund som kan bli utsatt for «tilbygg-syndromet». Det er den samme arkitekten som vant tilbudskonkurransen om Kunstmuseet som skal utføre oppdraget for privat eier. Spjelkavik-bua er (heldigvis) verneverdig. Men, det synes som om at dette er «underordnet». Det planlegges nemlig å bygge et glasstak(!) i en av toppleilighetene. Arkitekten kaller Spjelkavik-bua fortanna i Ålesunds smil. Ifølge pressen gleder han seg storlig til å se det ferdige resultatet. Arkitekten må selvfølgelig ha lov til både å håpe og glede seg. Men å «forvandle» fortanna i Ålesunds smil med et stort glasstak er en heller dårlig «tannlegejobb». Speseielt når arkitekten har vært med på å lage verneplanen for byens sentrum. Spjelkavik-bua vil kunne fremstå som en stor «håltann». Er det noen som husker «debatten» omkring takluken på Berset-bua og vinduene på den flotte Stafsethbygningen?Det skal bli interessant å følge med i fortsettelsen. Om Riksantikvaren-/fylkeskonservatoren og byggesaksutvalget i Ålesund kommune godkjenner byggeprosjektet?Framifrå merkevareEn tidligere politiker i Ålesund hadde et tankevekkende Åpent brev til kommunen innlegg i en lokalavis på Sunnmøre. (17.02.04) Det faste planutvalget i bygda hadde bestemt at et vakkert tuntre skulle kuttes ned.. Sitat: «Eg går ut frå at dei fleste no er merksame på det positive biletet som blir presentert av Ålesund som Jugendby. Det er skapt ei framifrå merkevare av varig kulturell verdi. Dette blir også eit økonomisk aktivum for byen. Dei som er godt vaksne vil vite at dette ikkje kom av seg sjølv. Riving av gamle fine bygardar var i gang under tilvisning til trong om modernisering og «at ein ikkje kunne gjere anna». Planutvalget lyttet. Treet får leve!) I dag synes det som om at den utmerkede merkevaren som politikeren henviser til «forvitrer» bit for bit. Merk ordene varig kulturell verdi. Uheldige ombyggninger på Arbeiderforeninga, Norges Bank-bygningen og kanskje nå Spjelkavik-bua vil i ettertiden bli sett med svært kritiske øyne. Ordtaket; At om hundre år er alt glemt, er derfor ikke relevant i denne sammenheng.Uten fortiden blir framtiden fattig«Vi samarbeider med de antikvariske myndigheter og vil gjøre vårt til å styrke kulturminnevernets posisjon i samfunnet. Samtidig hevder vi vår rett og plikt til å debutere den offentlige kulturminnepolitikken.» (Fortidsminneforeningen) Jeg etterlyser fortsatt Fortidsminneforeningens synspunkter i den offentlige debatt når det gjelder de verneverdige bygningene som Norges Bank og Spjelkavik-bua.Møre og Romsdal kunstmuseum skal formidle visuell kunst (billedkunst), arkitektur og design fra samtid og fortid. Formidling av arkitektur i en verneverdig bygning som er blitt utsatt for «tilbyggsyndromet» vil unektelig måtte bli et merkverdig paradoks. Prosjektgruppen burde valgt den rimeligste og mest fornuftige planløsningen. Da kunne Kunstmuseet åpnet våren 2005! Mange millioner kroner spart. Og bygningens fire vakre fasader bevart!