Møreaksen er utredet i årevis, politisk behandlet og vedtatt i samferdselsutvalg, fylkesutvalg, Fylkestinget og Stortinget. Møreaksen ligger inne med prioritet i NTP. Det er en stor og reell fare for at Møreaksen blir sendt langt bak i køen hvis man starter utredning av en alternativ trasé.

Det gis inntrykk av at størstedelen av næringslivet, innbyggere og transportnæringen står bak krav om Romsdalsaksen. Det er ikke korrekt. Næringslivet og befolkningen ber om rakryggede politikere som driver forutsigbar politikk, respekterer egne vedtak og som ikke bidrar til gjentatte omkamper. En omkamp sender svært uheldige signaler til sentrale myndigheter. De har allerede merket seg bråket som har oppstått fordi en gruppe forkjempere, med Frank Sve (Frp) i spissen, nå krever utredning av Romsdalsaksen. Statsminister Erna Solberg sier det i klartekst til Romsdals Budstikke:

«Ved en omkamp vil man kunne risikere at det er andre prosjekt som kan komme foran en ferjefri fjordkryssing av Romsdalsfjorden på E39. Valget om Møreaksen er tatt i Stortinget. Rikspolitikerne har lyttet til lokale røster i denne saka. (…) Hvis man nå skulle «bytte prosjekt» vil det bety at det offentlige har kastet bort en god del penger og tid. Det vil innebære store forsinkelser for en ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden.»

Næringslivet nekter å bli akterutseilt fordi en lokal aksjonsgruppe ikke respekterer utredninger, demokratiske vedtak og beslutninger som er gjort om Møreaksen.

Storsamfunnet har gitt Vegvesenet i oppdrag å finne den raskeste aksen for å knytte bo- og arbeidsmarkedsregionene i fylket tettere sammen. I Stortingets ambisjon for ferjefri E39 fremheves det at: «En utbedret og ferjefri E39 skal knytte sammen store næringslivsregioner og bo-, arbeids- og servicemarkeder. Vegen vil legge til rette for å kunne utvikle Norges største eksportområde». Møreaksen tar hensyn til Stortingets forutsetninger for E39, Romsdalsaksen gjør det ikke.

– Transportørene er avhengige av et effektivt og tidsbesparende transportnett og ønsker kortere kjøretid mellom byene. Reisetiden mellom Ålesund og Molde vil være 17 minutter lenger med Romsdalsaksen.

– Interntransporten mellom Ålesund og Molde er voksende.

– Effekten av å bygge større bo- og arbeidsmarkedsregioner forsvinner.

– Økt reisetid gjør arbeidspendling umulig.

– Byene kobles ikke tettere sammen.

– Verdiskapingsaksen langs kysten fra Sunnmøre til Nordmøre blir nedprioritert.

– Viktige næringsareal langs samme akse blir ikke bygget ut.

Det er dessuten feil at bygging av Møreaksen vil bidra til å finansiere bypakken i Molde. Den er et sjølstendig prosjekt med egne midler.

Vi stoler nå på at fylkespolitikere stiller seg bak vedtakene de allerede har gjort og avviser alle forsøk på omkamper. nye utredninger. Næringslivet i Møre og Romsdal har ikke tid til å stå aksefast i flere tiår til.