Stortingsvedtaket fra 2014, som alle bortsette fra Senterpartiet støttet, gjorde det klart at enkeltkommuner som hindrer en frivillig sammenslåing av kommuner rundt seg, kan bli slått sammen med de andre med tvang. Det er det som skjer med Haram.  Ordfører Vebjørn Krogsæter har inntil det komiske forsøkt å argumentere for at dette vedtaket i Stortinget ikke hadde noen som helst relevans for Haram. Ser en på de 13 tvangssammenslåingen Stortinget nå gjør, framstår Haram som en av de aller mest opplagte.

Kan bli taperen

At Krogsæter er skuffet over det som skjer er greit ut fra hans politiske ståsted, et større problem for Haram er at de overhode ikke har vært med på de prosessene som har gått mellom Ålesund, Sandøy, Skodje og Ørskog om hvordan arbeidsplasser og oppgaver skal fordeles i den nye storkommunen.  Dersom den politiske ledelsen i kommunen nå setter seg ned med hendene i kors, og setter sin lit til at en nytt stortingsflertallet etter valget skal stoppe denne sammenslåingen, kan det fort bli langt verre. Da risikerer kommunen å komme ut som den store taperen i den nye storkommunen.

Flertall

At det skal være noe udemokratisk over at Stortinget bruker tvang overfor Haram har vi store problemer med å se. For det første er det Stortingets suverene rett å bestemme hvordan kommunestrukturen her i landet skal se ut. For de andre har det vært omfattende prosesser med naboprater og seminarer mellom disse kommunene. Tar en den samla befolkningen i Ålesund, Skodje, Ørskog, Sandøy og Haram så er det etter alt å dømme et flertall blant disse knapt 60 000 innbyggerne som er for denne kommunesammenslåingen. At et flertall av befolkningen i Haram isolert sett har sagt nei i en folkeavstemning, gjør ikke vedtaket om å bruke tvang udemokratisk på noen som helst måte.