TEMA: Alt om statsbudsjettet

Før Siv Jensen hadde kommet seg ut av tøflene på budsjettdagen, glødet raseriet. Bellona-leder Fredric Hauge, el-bilforeningen og NAF nærmet seg fistel. KrF og Venstre klaget over løftebrudd.

«Ja, nå er jeg forbanna», sa Tesla-eier Fredric Hauge, og mente at regjeringen setter klimamålene i fare. Og sjøl etter at Siv Jensen hadde presentert rubbel og bit av budsjettet, ja, så stod Tesla-avgiften fremdeles høyt på dagsorden.

Men er det lurt?

Vi snakker her om en bil som i sin dyreste utgave passerer 1,2 millioner kroner og veier 2,5 tonn. Det er ikke akkurat en bil som er laget i T-Forden eller Bobla sin ånd – biler for folk flest, for å sitere slagordet til ett av regjeringspartiene.

At disse bilene blir 70.000 kroner dyrere kan umulig være vår største bekymring, heller ikke om vi bekymrer oss for miljøet. Dagens Næringsliv skrev i vår at eiere av av disse dyreste el-bilene, Tesla X, så langt er tilgodesett med en halv milliard i avgiftsfritak.

Dette er penger vi kan bruke godt andre steder. Hva med eldre i sjukeheimer, bistandsbudsjettet, innsats mot barnefattigdom, psykiatri og rusomsorg eller flere lærere i skolen?

Det må sjølsagt fortsatt ligge sterke virkemidler inne for å få oss til å kjøre klimavennlig, enten det er el-bil eller kollektivt. Dette legger budsjettet også opp til. El-biler i normalpris, også av merket Tesla, nyter fortsatt fullt ut godt av fritak fra engangsavgift og andre avgifter og elbilfordeler.

Avgiftspolitikken på miljøområdet kan imidlertid ikke være fritatt fra andre hensyn, slik som omfordeling – at de rikeste må yte noe mer til fellesskapet enn andre. Det er ikke så vanskelig å være rik som noen av landets aller rikeste vil ha det til.

Og det er ikke billigere luksus som berger oss fra klimakrisa.