En type hard pakke med avgiftsfri hilsen fra Siv Jensen.

Debatten er i gang igjen. Hvor lenge skal en beholde avgiftsfordelene på elbiler. Over nyttår venter nye regjeringsforhandlinger når KrF skal inn i varmen. Frp har allerede varslet at elbilavgiftene da kommer på bordet. Venstres Teslakjørende nestleder Abid Raja, varsler kamp for å beholde avgiftene der de er i dag. Altså mer eller mindre på null.

30 prosent batteri

I de største byene er nå rundt annenhver nybil som selges en elbil. For hele landet har elbilene nådd en markedsandel på 30 prosent. Ved utgangen av dette året ruller det rundt 180.000 batteridrevne biler på norske veger. Samtidig er avgiftstapet til statskassa beregnet til seks milliarder kroner.

Elbileierne betaler ikke engangsavgift, ingen moms ved kjøp, gratis offentlig parkering, fritak for bompenger, gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner, 435 kroner i årsavgift og halv firmabilbeskatning.

En ting synes klart. Teslaen utfordrer «sosialdemokraten» i oss alle. Vi har vent oss til her i landet at det som er fint og flott skal koste. Tjener du mye skal du betale mye skatt. Kjøper du en feit bil, skal den koste i form av høye avgifter.

Den gang elbiler hette Think og var plastkasser bygget i Aurskog Høland, med appell kun til dem med de aller høyeste kragene på islenderen, var elbil-fordeler en kurant sak.

Limmo på el

Så kom Tesla. En familiebil godt inne i limousinsegmentet med 50 mil rekkevidde og en batterieffekt av en annen verden.

Da skjedde det noe. Diesel- og bensinbilfolket ble frakjørt og forbanna. Det er de fortsatt.

Elbilene er et viktig bidrag, men vil ikke aleine redde verden fra klimakrisen. Men det er åpenbart at el vil overta for fossilt drivstoff i bilmarkedet. Det er bare å se hva VW, Volvo, Toyota og andre store i bilindustrien bruker av milliarder på dette skiftet. De gjør det ikke fordi de brått har blitt så miljøvennlige. De gjør det fordi de ser at dette kan bety slutten for dem om de ikke omstiller seg.

I Norge vil elbilene innen ganske få år være helt dominerende. Det betyr at politikerne må starte diskusjonen om avgifter. Nå kommer Audi, BMW og Mercedes med luksuselbiler som utfordrer Teslaen. Da må avgiftssystemet henge med.

Fordelingspolitikk

Vi har i dag et skatte- og avgiftssystem som skal være med på å utjevne forskjeller. Av en eller annen grunn har ikke dette perspektivet blitt med inn i store deler av miljøpolitikken. Der har fokuset vært på effektene miljøtiltakene har på klimaet, ikke på fordelingspolitikken.

Fordelingsperspektivet må inn også i miljøpolitikken. Et bra sted å begynne er en forsiktig innføring av avgifter på de dyreste elbilene. Med den posisjonen elbilene nå har i det norske bilmarkedet, og med alle de nye elbilene som kommer de neste årene, kan den diskusjonen starte nå.

Og det ser ut som at miljøbevegelsen her kan få hjelp fra sjølveste bilpartiet Frp.