Norske verft har tøffe tider. Tøffest er det for dem som så langt har lent seg tyngst på offshore-næringa.

En oljepris i fritt fall har gitt oljeselskapa juling, og i sin tur har det rammet offshorerederia – som er de som har det absolutt vanskeligst i nordvest nå. Når de legger båter i opplag, står de ikke akkurat i kø hos verfta for å få bygget flere heller. I enden av rekka står utstyrsprodusentene. Sjøl om de slipper lettere unna, går heller ikke de skadesløse gjennom stormen.

En fullsatt sal av deltakere på verftskonferansen i Ålesund i går, mangler ikke utfordringer.

I det kommende året vil mange av verfta tære på gamle ordrereserver, men så begynner ordrebøkene å bli tynne. Som Kjersti Kleven sa i sin innledning, kan 2017 bli det tøffe året.

Heldigvis er ikke dette ei næring med utprega hang til svartsyn, og det er lysning i sikte. Når sjokket har lagt seg og om oljeprisen oppfører seg som spåmennene tror, kan aktiviteten også i offshoremarkedet ta seg opp raskere enn venta. Felt med lav risiko og utvinningskostnad er i startgropa når oljeselskapa har rista av seg det verste sjokket. Deler av flåten trenger fornyelse.

Samtidig er der markeder som ikke er så hardt rammet av oljeprisfallet, og norske verft har muligheter både i servicefartøy for havbruk, offshore vindkraft og ferjer.

Næringa er syklisk, og har vært gjennom bølgedaler før. Målet på dyktighet er evnen til å takle bølgene, ikke til å unngå dem. Historien forteller oss at det ikke bare er mulig å komme gjennom en slik nedgangstid, men at det er mulig å komme styrket gjennom.

Tidligere har det skjedd gjennom både omstilling og omstrukturering. Nye konsern har tatt form, nye skipstyper er utvikla og nye markeder er erobret. Gjennom krafta i entreprenørskap og samhandling i den maritime klynga har næringa i vår region hatt en enorm vekst.

Utfordringene nå er ikke vesensforskjellig fra de den har møtt tidligere. Gjennom omstilling og innovasjon, gjennom kostnadskutt og produktivitetsforbedring har norske verft fortsatt mulighet til å ligge ett sted foran konkurrentene.

I et lengre perspektiv er mulighetene enorme. Det handler om å se dem og gripe dem. Norske verft er ikke en del av oljeindustrien, sjøl om de har levd godt på den en god stund. Mulighetene ligger i havet og i hodene til folk. I tillegg er ikke en porsjon pågangsmot i Churchills ånd å forakte: «If you`re going through hell, keep going».