Kronikk om framtid i havnæringene:

«Nye eventyr til havs»

Utviklingsarbeid: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen på besøk hos Rolls-Royce sin simulator i forbindelse med at han deltok på Verftskonferansen i Ålesund nylig.  

Norske industribedrifter demonstrerer at det ikke bare er dyrt å holde seg med en egen forskningsavdeling, men først og fremst lønnsomt

Torbjørn Røe Isaksen

Kronikkforfatter: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. 

Katapult-senter
  • DigiCat Norwegian Catapult Centre i Ålesund er et nasjonalt senter for simulering, digitale tvillinger og virtuell prototyping. Det er primært rettet mot havnæringene, men er relevant for annen produksjonsindustri. Katapult-senteret er en del av ÅKP Blue Innovation Arena, som har med seg flere store samarbeidspartnere fra næringsliv og forskning
  • Kilde: SIVA
Kronikk

Bare ni prosent av landet mellom Aksla og Sukkertoppen i Ålesund kan dyrkes. Men det finnes en annen åker – og dén har sunnmøringene gjort til sin. Nå venter nye eventyr.

Det er slett ikke bare sunnmøringene som har greid seg godt til havs. Helt siden vikingene bygde skip som var bedre enn fartøyene til mer velstående folkeslag på kontinentet, og helt siden fiskerne i nord sto for 80 prosent av norsk eksport, har Norge vært gode på hav.

Langs hele kysten har fiskere, verftsarbeidere, ingeniører, redere, havforskere og matroser bemektiget seg havet. Med kunnskap og hardt arbeid har de sikret arbeidsplasser og velferd.

Du skal ikke kjøre langt i Møre og Romsdal før du får bekreftet at Norge er en havnasjon og avkreftet at vi er et industriland i solnedgang.

Verdens første gassdrevne ferge er ikke bygget i Tokyo, men i Tomrefjord. På samme måte som verdens første batteridrevne ferge og verdens første elektriske røkterbåt for oppdrett er bygget andre steder langs kysten vår: Omastrand og Grovfjord.

Verftskonferansen

Og nå skal vi bli enda bedre. Da ordrene fra Nordsjøen tørket inn, visste våre skipsverft å utnytte den oppsparte kompetansen til å bygge ferjer, fiskebåter og cruiseskip istedenfor fartøyer til oljeindustrien.

Det ble gjennomført en imponerende omstilling. Nå er tidene bedre, og optimismen er tilbake. Men verken det 21. århundre eller Norskekysten er steder hvor det er tillatt med hvileskjær.

Derfor var jeg veldig glad for å være med på det maritime toppmøtet i Ålesund nylig.

Jeg var på den årlige Verftskonferansen, og reiste rundt i distriktet for å diskutere med verft, redere og utstyrsleverandører hvordan vi kan få oppdragene ytterligere opp og opplagene ytterligere ned, og hvordan vi skal få utnyttet det forspranget som århundrer med samspill mellom folk og hav har sikret oss.

Den som fortsatt tror på myten om Norge som et industriland i solnedgang, bør gjøre som jeg har gjort siden jeg ble næringsminister:

Reise rundt i landet og oppsøke stedene hvor ideene oppstår, verdiene skapes, fisken sløyes, brusflaskene tappes og skrogene lappes.

Verftskonferansen i Ålesund:

Analysesjef mener norsk maritim industri kan få «mer av kaka»

Stemningen på verftskonferansen er mer optimistisk enn på flere år og analysesjef i Clarkson Platou mener den maritime klynga har muligheter til å kapre større markedsandeler.


Grønt skifte lønner seg

Reis til Kirkenes, for eksempel, til verdens nordligste skipsverft, Kimek.

Reis til Haugesund, hvor de har drevet med omstilling helt siden silda forsvant.

Der bygges verdens første vindpark offshore og plattformen til Johan Sverdrup-feltet, som er klar til å pumpe opp olje med en teknologi som sparer klimaet for utslipp som tilsvarer 230.000 personbiler hvert år.

I likhet med Grovfjord i Troms beviser de at det grønne skiftet er mer en mulighet enn et problem for norsk industri.

Norske industribedrifter demonstrerer at det ikke bare er dyrt å holde seg med en egen forskningsavdeling, men først og fremst lønnsomt. Kunnskap skal være både hammeren, skiftenøkkelen og unbrakonøkkelen i regjeringens næringspolitiske verktøykasse.

Norge bruker allerede dobbelt så mye på næringsrettet forskning og innovasjon som da regjeringen tiltrådte i 2013. Midlene til havforskning er økt med 75 prosent.

Vi bygger bedre veier og havner, forenkler papirarbeid, forenkler gründerarbeid, kutter skattene og arbeider for at bedriftene skal få tilgang på mer kapital.

Med katapulter inn i fremtiden

Vi utvikler et helt nytt virkemiddel i næringspolitikken: katapultene. Dette er testsentre hvor gründere, forskere og småbedrifter fra hele landet skal få komme og prøve ut sine ideer, bli løftet frem og skyte fart.

Veien fra nye ideer til nye arbeidsplasser kan være lang, og mange ideer blir aldri arbeidsplassene de kunne ha blitt. Men nå oppretter vi fem katapultsentre, og hele tre av disse skal spesialisere seg på havet.

Oppdraget er gått til Bergen, Sunnmøre og Stord, men i beste norske klyngetradisjon skal funnene, løsningene og innsiktene deles med nordmøringer, romsdalinger, trøndere og finnmarkinger og føre til nye arbeidsplasser langs hele kysten.

DigiCat Norwegian Catapult Centre her i Ålesund skal være et nasjonalt senter knyttet til bruken av simulering og virtuell utvikling av prototyper.

Ålesund-klyngen søkte også i fjor om å få bli katapultsenter – men kom bare til semifinalen. At de spyttet i nevene og nådde helt opp i år, bærer bud om den maritime mentaliteten og konkurranseånden vi trenger.

Leder:

«Fantastiske nye muligheter for innovative bedrifter»

Evne til omstilling og nyskaping er avgjørende for at bedrifter på Nordvestlandet skal hevde seg i konkurransen framover. Nå får de ekstra drahjelp. Det er det grunn til å feire.


Aldri ferdig omstilt

I norsk industri er det mange som løper fort og omstiller seg godt, men som vet at de aldri blir ferdig omstilt. Som vet at fremtiden tilhører den som griper den.

Aktører som Safe Offshore her i Møre og Romsdal, som har fått støtte gjennom vår siste havpilot-tildeling for å utvikle fjernstyrt høsting av skjell.

Eller som Remøy Sea Trawl, som mottar midler for utvikling av nye energieffektive styresystemer for fartøy og trål for slep av trålposer. Eller som Brunvoll, familiebedriften i Molde som har vært verdensledende innen sidepropeller så lenge man kan huske, og som nå er i gang med å optimalisere sine thrustere ytterligere.

Viser fram nytt testsenter for statsministeren

Statsminister Erna Solberg er mandag på et kort besøk i Ålesund for å møte næringslivet og se det nye katapultsenteret.


Aktører som skjønner at Norges forsprang til havs ikke skal være en sovepute, men et springbrett.

Regjeringens havsatsing skal være like mangfoldig som livet i havet. Vi skal ta internasjonalt lederskap i kampen mot plast, overfiske og klimagasser, og vi skal gjøre det vi kan for at Brunvoll, Remøy, Grovfjord og Tomrefjord kan skape enda flere arbeidsplasser.

Torbjørn Røe Isaksen
Næringsminister

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.