Havila Kystruten Bergen-Kirkenes:

«Jubel for hurtigruter fra Sunnmøre»

Og det er grunn for å feire.

TAR SATS - IGJEN: At Per Sævik i en alder av 77 år sto i spissen for å sikre kontrakten for hurtigrutedrift, kan en ikke bli annet en imponert over. 

Per Sævik må lykkes med å knytte til seg folk med stor kompetanse på internasjonalt reiseliv

Leder

Stemningen var god på kafeen i Fosnavåg. Per Sævik sitt selskap Havila Kystruten har vunnet anbudet om drifta av fire av den 11 hurtigruteskipene som skal seile langs kysten fra Bergen til Kirkens i perioden 2021 til ut 2030.

Det ble feiret med kaffe og kaker.

At Per Sævik i en alder av 77 år sto i spissen for å sikre kontrakten, kan en ikke bli annet en imponert over.

Det viser vilje til å satse, selv etter flere tøffe år i offshore-supply bransjen.

Sævik lover at hovedkontoret for det nye hurtigruteselskapet skal ligge i Fosnavåg.

Det vil i første omgang gi et tjuetalls ettertrakta arbeidsplasser.

I tillegg kommer all aktiviteten tilknyttet byggingen av de fire skipene, som samla vil få en pris på drøyt tre milliarder kroner.


No skal Havila riggast for reiselivssatsing:

Per Sævik ser store moglegheiter i reiseliv

77-åringen ser drift av den nye Havila Kystruten som eit framhald av reiselivssatsinga til Havila dei siste åra.

  Prisen på de fire cruiseskipene, som det i realiteten er, sier litt om omfanget på den satsingen Sævik har gitt seg i kast med. I høysesongen vil rundt 300 ansatte jobbe om bord for å holde drifta gående.

Statens bidrag vil være 260 millioner kroner i året, noen som i kontraktperioden på 10 år betyr 2,6 milliarder.

Det innebærer at en stor del av byggekostnadene i praksis blir dekket av staten, men et slikt regnestykke betyr også at den ordinære drifta må gå i solid pluss dersom dette skal gå sammen.

Vi er ganske sikker på at Sævik og hans folk har regnet på dette, men en kommer ikke unna at det ligger en god del risiko her.

Trafikken langs kysten av personer og gods er neppe det som skaper overskuddet.

Det er fullt betalende turister fra Europa, USA og i økende grad Asia. Her har Sæviks konkurrent i Hurtigruten ASA allerede et salgsnettverk på plass.

Å bygge opp noe slik krever både kompetanse og en god del penger.

Hurtigruten vil garantert ikke gi fra seg frivillig disse kundene, og har allerede varslet at de fra 2021 tar sine tre største skip ut av den ordinære hurtigrutedriften og la de gå i direkte konkurranse med Havila sine båter.

Det forteller at her vil det bli tøffe tak fra første dag.

Sævik er nok avhengig av å lykkes med å knytte til seg folk med stor kompetanse på internasjonalt reiseliv for å klare fylle båtene.

Men det er uansett grunn til å feire at Sunnmøre har fått sitt første hurtigruterederi.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Leder