En ting småbarnsforeldre bør slippe å tenke på er om barnehagen har gode rutiner for barnas sikkerhet og helse. Derfor er det nedslående at svikt på disse områdene er ett av funnene i det hittil største forskningsprosjektet på norske barnehager.

Det som er oppløftende i forskernes funn, er at de også har gode svar på hva som må til for løse dette. Den store forskjellen mellom gode og mindre gode barnehager er at de gode har færre barn per voksen og flere pedagoger.

Svaret minner kanskje ikke så mye om rakettforskning. De som arbeider i barnehagene har visst dette lenge. Barnehageeierne og politikerne har også visst det. Nå gjenstår det å gi barnehagene det løftet de og barna fortjener.

Heldigvis er det få alvorlige skader blant de over 12.000 som blir registrert årlig. Mange av skadene er resultat av hendelige uhell, slike man må regne med i barns leik. Men vi ser også, senest fra nyhetene de siste ukene, at det skjer alvorlige ulykker. Det er ulykker vi må gjøre det vi kan for å unngå.

I går ble resultatene av forskningsprosjektet Gode barnehager i Norge (GoBaN) presentert i Oslo. Forskerne har her fulgt over 1.200 barn i en femårsperiode. De har avdekket at det er store sprik i kvaliteten. Nettopp sikkerhet er sammen med manglende hygiene trukket fram som eksempler.

Forskjellen mellom gode og mindre gode barnehager er at de gode har høy tetthet av voksne og tilstedeværende pedagoger. Vi brukte i sin tid store ressurser på barnehageløftet for å få tilnærmet full barnehagedekning. Nå er det på tide at vi klarer å ta et tilsvarende kvalitetsløft.

Foreldre bør slippe å lure på om de har fått plass til barnet i en god eller mindre god barnehage. Et minstekrav er sjølsagt at barnehagen har gode rutiner for hygiene, tilsyn og sikkerhet. Samtidig er barnehagen en for viktig arena i barns oppvekst og utvikling til at vi kan stoppe der.

Bemanningsnormen som regjeringen innførte i fjor høst, er et steg i riktig retning. Nå må barnehageeierne levere på dette. Men vi bør allerede begynne å planlegge for nye grep for å utvikle kvaliteten, slik at både barn og barnehageansatte får den barnehagen de fortjener.