Orten leder transportkomiteen og Aasheim finanskomiteen. Begge har til felles at de trenger penger. Orten til å bygge mer vei og jernbane. Aasheim for å få balanse i framtidas statsbudsjett. Begge ser at dagens bilavgiftsregime ikke bidrar til det, og at det er i ferd med å gå helt ut på dato.

De siste seks årene har staten tapt 14 milliarder bilavgiftskroner som følge av at folk bytter ut fosilbilene med nye elbiler. Samtidig Stortinget satt som mål at det fra 2025 kun skal selges utslippsfrie biler. Da er det helt åpenbart at vi trenger et nytt bilavgiftsregime. En ikke kan ende oppmed at diesel- og bensinbilene aleine skal finansiere vegbyggingen gjennom bomavgifter.

Samtidig må Orten og Aasheim passe seg for at den så langt meget vellykka overgang vi har hatt fra fosibiler til elbiler ikke stopper opp. Det krever at det fortsatt skal lønne seg å kjøre elbil. Det som er nødvendig fra politisk hold er å gjøre det litt mindre gunstig enn i dag, men en gjør en stor feil om de fjernes helt.

Elbiler trenger på samme måte som fosilbilene gode og trygge veger å kjøre på. Da må de også bidra. De første steget vil være å betale bompenger. Ikke like mye som fosilbiler, men det må også komme betydelige bidrag fra elbilene.

I Møre og Romsdal står flere svært kostbare veiprosjekt og venter på realisering. Møreaksen og Hafast vil neppe være starta opp før vi har passert 2025 og det skal være slutt å selge nye fosilbiler. Forutsetning for realiseringen av begge disse prosjektene er et betydelig bidrag av bompenger.

Men dette blir ingen enkelt prosess. Under helgas Høyre-landsmøte var det mange ordfører som allerede kjenner presset fra alle bomstasjonene som nå kommer opp. Det samme vil skje i vårt område. Slik det er ut nå kan det bli svært tett mellom bomstasjonen fra Ålesund til Molde.

Det er bra Høyre nå er villig til begynne arbeid fram et nytt bilavgifts-system. Flere parti bør melde seg på. Dette blir en av de viktigste sakene i miljøpolitikken i årene som kommer.