Regjeringens håndtering av salget av Bergen Engines til et russisk selskap kan godt gå inn i en lærebok om Sikkerhetsloven, men ikke som eksempel på hvordan det skal gjøres. Her har det gått over stokk og stein.

Forsvarsministerens forklaringer i Stortingets spørretime onsdag, bærer preg av fossroing.

I beste fall har regjeringen slurva med kommunikasjonen. I verste fall har den slurva med et nasjonalt sikkerhetsspørsmål.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) ble personlig kjent med saken innen midten av januar. Det var godt over tre uker før det ble offentliggjort at Rolls-Royce skulle selge Bergen Engines til russiske TMH International.

Norske myndigheter ved UD ble senest orientert om salget midt i desember.

Regjeringen svarte undervegs på spørsmål fra Rolls-Royce, media og Stortinget. Så seint som i slutten av januar fikk Rolls-Royce svar fra UD om at Forsvarsdepartementet hadde opplyst at Norge ikke ville gripe inn.

Dette er minst to uker etter at statsråden selv var informert.

Nå kan selvsagt Bakke-Jensen si at denne meldingen ikke skulle vært sendt, men det ble den. Og det er han og utenriksministeren som er konstitusjonelt ansvarlige for at den ble det.

Han grep ikke inn da.

Selv på spørsmål fra Stortinget var han i flere uker etter dette mest opptatt av å slå fast at Bergen Engines AS ikke var underlagt Sikkerhetsloven. Uttalelsene kunne vanskelig forstås som at dette var noe han tok veldig alvorlig.

Nå kom ikke regjeringens beslutning om å stoppe salget helt som lyn fra klar himmel på de over 700 ansatte i Bergen Engines – litt over ett år etter at bedriften var lagt ut til salg.

Men det er altså ikke regjeringens fortjeneste.

Det som kunne skape tvil om salget, kom først opp da Bergens Tidende begynte å grave i saken. Så kom spørsmål fra opposisjonen på Stortinget, og til og med fra Høyre-representanter.

Først da begynte svarene fra de involverte statsrådene å ta form av noe som lignet på et engasjement.

Det er grunn til å spørre seg om hva som ville ha skjedd om Bergens Tidende hadde latt saken ligge.

Det bør Bakke-Jensen ha et klarere svar på i den varsla høringen for Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité enn han så langt har hatt. Man skal ikke ha studert Sikkerhetsloven inngående før man ser at den kunne brukes i dette tilfellet.

Derfor burde alarmklokkene ha ringt før, og partene og de ansatte burde vært varsla.