Toppene i Norwegian har fått tildelt millioner av kroner i bonuser mens tusenvis av ansatte har mistet jobben. Samtidig har staten stilt opp for selskapet med et lån på 1, 2 milliarder kroner. Et lån som spilte en sentral rolle for å unngå at selskapet gikk konkurs.

Midt i dette har den daværende direktøren Jacob Schram hatt fastlønn på sju millioner kroner, en «restruktureringsbonus» på 11 millioner kroner, og får 14 millioner kroner med ni måneders arbeidsplikt. Totalt over 30 millioner.

Også daværende finansdirektør, og nå ny toppsjef i selskapet, Geir Karlsen fikk store bonusutbetalinger.

Umusikalsk og usmakelig er ord som blir brukt fra fagforeninger og sentrale politikere. Det er ikke vanskelig å være enig i det.

Norwegians nye styreleder, Svein Harald Øygard, sier til Dagens Næringsliv at under det nye styret vil det imidlertid være helt uaktuelt med ordninger på et slikt nivå som tildelt den tidligere konsernsjefen.

Den daværende styrelederen i Norwegian, danske Niels Smedegaard, forsvarer bonusutbetalingene. Han viser til at Schram og Karlsen stod helt sentralt i arbeidet med rekonstruksjonen av selskapet.

Schram og Karlsen har helt sikkert spilt en avgjørende rolle for at Norwegian unngikk skifteretten og at selskapet nå flyr videre i en kraftig redusert utgave. De to har helt sikkert lagt ned en stor innsats for å berge selskapet. Men vi skjønner fullt ut frustrasjonen og sinnet fra folk som har jobbet i årevis i Norwegian og nå blir sendt på dør som en del av den omfattende nedbemanningen som er blitt gjennomført.

Det er heller ikke overraskende at det nå kommer kraftige reaksjoner både fra politisk hold og fra fagforeningene tilknyttet selskapet.

Regjeringen har vært uvillig til å knytte krav om nivået på bonuser og topplederlønninger til statlige krisepakker under koronapandemien. Så langt har det også vist seg at de aller fleste selskapene som har mottatt støtte har vært forsiktige med utbetalinger av bonuser og store økninger i lederlønningene.

Men signalene om at det kunne være fornuftig med måtehold når en ber om hjelp fra staten, er åpenbart ikke blitt fanget opp av det tidligere styret i Norwegian.

Det er noe politikere fra alle parti bør merke seg. Også de som stod fremst på barrikadene med krav om at staten skulle strekke seg mye lengre i å gi krisehjelp til selskapet enn det regjeringen var villig til.