Forslaget om å fjerne Skansegata i Ålesund sentrum til fordel for en ny hamnepromenade inneholder så mange spennende muligheter at det ikke bør legges bort i en skuff.

Det er åpenbart at en så omfattende ombygging av disse sentrumsarealene både vil ta tid og koste mye penger. Men det bør ikke forhindre at politikerne i Ålesund ser nærmere på hvordan dette kan la seg realisere.

Forslaget som arkitekt Morten Løvseth presenterte i en kronikk i Sunnmørsposten inneholder etter vårt syn mange spennende ideer. Også andre arkitekter har vært inne på de samme tankene.

Et videre arbeid med disse planene bør involvere både innbyggere og fagmiljøer innen samfunnsplanlegging og byutvikling.

Skansegata ble bygget for en helt annen biltrafikk enn det som er i der i dag. Det skyldes blant annet at ferjene på Skateflua er borte. Samtidig vil eventuell riving av gata kreve nøye utredninger av alternative framkomstmuligheter for trafikken i sentrum.

Ålesund er i dag en bilbasert by. Kulturen med å bruke bilen når en skal utføre ærend i bysentrum står sterkt. Det er ikke gjort over natten å snu denne typen vaner. Men vi tror det er nødvendig for å utvikle sentrumsarealene og øke bruken av bysentrum at bilen i større grad enn i dag må vike for å frigjøre areal til gange, sykkel, handel og rekreasjon.

Ålesund sentrum er omgitt av sjø på alle kanter. I dag er arealet mot sjøen ofte stengt av med veger og kaier. De grepene som nå blir foreslått i Brosundet vil knytte byen nærmere sjøen. En rekke andre byer langs kysten jobber med tilsvarende prosjekter.

Vi trenger ikke gå lenger enn til våre naboer i Molde der den nye sjøfronten har skapt nye attraktive arealer både for rekreasjon og næringsvirksomhet langs sjøen i sentrum av byen.

Vi tror det vil være smart av politikerne i Ålesund å tenke i samme baner.

Så er det åpenbart at dette vil koste en god del penger. Det må finansieres gjennom et spleiselag mellom kommune, fylke og grunneiere. Byutvikling som dette vil ganske sikkert være med å øke verdiene på mye av bebyggelsen rundt. Da er det ikke urimelig at de som i dag eier disse eiendommene er med og tar noe av regningen.

Det skal skje mye i Ålesund sentrum i årene som kommer. Utbyggingen av Sørsida vil kreve mye tid og oppmerksomhet fra kommunen.

Men det bør ikke hindre at en starter opp studier for å se hvilke muligheter som ligger i å utvikle arealene der Skansegata går i dag. Dette kan trygt kalles indrefileten i Ålesund og har utvilsomt et potensial til å utnyttes langt bedre enn hva som er tilfelle i dag.