Vegen til Paradis skal etter sigende være av det smalere slaget. For folk i ytre bydeler i Ålesund kan vegen til herligheten framover gå over ei smal bru.

Det går nå mot at et flertall i kommunestyret velger ei bru over Brosundet som er tre meter smalere enn det Statens vegvesen har gått inn for.

En grunn til dette er at ei brei bru kan løse trafikkproblemene for bra.

Ny forbindelse over Brosundet er etterlengtet for næringsdrivende og beboere i ytre bydeler i Ålesund. Dagens forbindelse over Hellebroa har lenge vært ei propp som skaper store trafikkproblemer, særlig morgen og ettermiddag.

Blant politikerne, både i dagens storkommune og gamle Ålesund kommune, har det vært et ønske med tunnel under sundet. En slik tunnel lå da også inne i planene for Bypakke Ålesund.

Tunnelen på drøyt to kilometer skal gå fra Ysteneset til Aspøya. I 2019 kostnadsregnet Norconsult denne delen av bypakken til 900 millioner. Det inkluderte tilhørende veganlegg, kjøp av grunn og øvrige kostnader. Selve tunnelen utgjorde rundt halvparten av dette beløpet.

Nettopp kostnaden gjorde at Brosundtunnelen ble et lett bytte da daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i 2019 beordret bypakken på slankekur. Resultatet ble at tunnelen forsvant ut av pakken, og inn kom forslag om ei ny bru.

For flertallet av politikerne i Ålesund har det vært en forutsetning at den brua skal være midlertidig.

Ønsket om tunnel står fortsatt fast. Det tungtveiende argumentet for det er ønsket å skape et mer attraktivt bysentrum. Da må den store trafikkstrømmen bort fra bygatene og byens hjerte, Brosundet.

I kampen om bredda på brua står slaget mellom byutvikling og trafikkutvikling. Statens vegvesen og fylkeskommunen vil ha ei bru med 15,6 meter bredde for å unngå køer og bussforsinkelser. Flertallet i formannskapet vil at den ikke skal være breiere enn 12,25.

De frykter at brua blir en varig løsning som sender tunnelplanene tilbake til skrivebordsskuffa for all overskuelig framtid.

Nå er dette litt forenklet, for valget av brubredde henger også sammen med den helhetlige løsninga for trafikkavviklinga gjennom sentrum. I stor grad er dette også et valg som legger avgjørende føringer for hvordan bysentrum kan utvikles, forbedres og gjøres mer attraktivt.

Da er det selvsagt viktig både å lytte godt til alle berørte og ha et godt fundamentert beslutningsgrunnlag. Å kaste det på formannskapet som hastesak er da kanskje ikke det smarteste.

Når kommunestyret får saken, bør imidlertid politikerne også spørre hva de står i fare for å ofre i kampen for det ideelle.