Om noen uker får vi vite hvilken trasé Samferdsels- departementet er den beste på strekningen mellom Ålesund og Skei i Jølster. To uavklarte strekninger gjenstår: Mellom Ålesund og Volda og mellom Volda og sørsida av Nordfjorden.

Fra Ålesund handler det om valg av løsning for å krysse Breisundet, fra Solavåg til Festøy som i dag (Fefast), eller fra Sula til Hareidlandet (Hafast), og koblet sammen med en tunnel fra Ålesund til Sula. Fra Volda og sørover handler det om å kunne utnytte Kvivsvegen som en del av stamvegen, slik Stortinget har vedtatt, og kryssing av indre del av Nordfjorden med en flytebru, og med tunnel under Utvikfjellet. Alternativt er det snakk om flytebru over Voldsfjorden og med ny veg gjennom Stigedalen og flytebru fra Lote til Anda.

I den såkalte konseptvalgutredningen som Vegdirektoratet har gjennomført, blir det å få redusert reisetid på E39 satt opp som et hovedmål. Det er selvsagt viktig som et overordna mål, men den regionale effekten av bedre samband er minst like viktig. Noen minutter i forskjell i en reise mellom Ålesund og Volda, eller for den del mellom Ålesund og Skei, er nokså sikkert av mindre betydning for konkurransekraft og vekstevne i denne landsdelen enn det å få etablert større og mer robuste bo- og arbeidsmarkedsområder som kan tilby tilflyttere en større variasjon på arbeidsmarkedet.

De utredningene som professor Torgeir Reve har gjort når det gjelder effekten av Møreaksen og Hafast viser at det kan dreie seg om en milliardgevinst. Den nye undersøkelsen som analyseselskapet Menon har gjort av effekten av Eiksundsambandet, forteller noe av det samme. To bo- og arbeidsmarked er blitt til ett, og mens det før Eiksundsambandet passerte 700 biler over fjorden med ferje, kjører nå rundt 2.300 biler hver dag under fjorden. Det er slike regionale effekter en også må legge vekt på, ikke bare den relativt begrensede forskjellen i reisetid mellom de ulike alternativene.

Begge regjeringspartiene har gått inn for indre linje over Nordfjorden. Det vil overraske hvis ikke den blir valgt. Betydningen også for Indre Sunnmøre bør tillegges mer vekt. I valget mellom Fefast og Hafast vil det overraske hvis regjeringen ser bort fra fylkestingets klare råd om å velge Hafast.