Med stigende olje- og gasspriser har offshore supply-rederiene igjen begynt å tjene penger. Det er viktig for den maritime klyngen og det er viktig for utviklingen i hele vår region.

Sunnmøre hadde en dominerende posisjon innen denne delen av olje- og gassvirksomheten fram til det voldsomme oljeprisfallet i 2014.

Det var starten på en nedtur som utvilsom har satt sine negative spor i vårt område. Milliardtap og blodrøde regnskap har preget denne næringen de siste sju-åtte årene.

Men det rammet ikke bare rederne. Det rammet også verftene og utstyrsleverandørene som måtte starte jakten på nye markeder når det ble full stopp i kontraheringen av skip til denne næringen. Det har kostet dem dyrt.

Offshore supply var Sunnmøres stolthet. Det var en næring der en både nasjonalt og internasjonalt var helt i front. Eierne av rederiene ble rike, og mange av dem delte raust av sin nye rikdom til lokalsamfunnet i form av sponsorer og gaver.

Det tette samspillet mellom rederi, sjøfolk og verft hadde også i seg en innovasjonskraft som gjorde vår region verdensledende som utstyrsleverandør.

Alt dette er ikke borte, men den maritime klyngens posisjon er utvilsomt betydelig svekket de siste årene.

Til en viss grad har de marine næringene, drevet fram av høye laksepriser, erstattet noe av det som vi mistet gjennom nedturen for oljeservice-rederiene.

Selv om offshore supply-rederiene nå igjen tjener penger er det ikke noen grunn til å tro at næringen vil komme tilbake slik vi så den i årene fram mot 2014.

Det henger sammen med det grønne skiftet. Selv om verden ennå i flere tiår vil være avhengig av olje og gass, vil vi ikke se den veksten en opplevde fra 2000-tallet og årene som fulgte.

Derfor er det heller neppe noen grunn til å vente at det vil komme mange nye kontraheringer av rene offshore supply-skip ved verftene.

Kraftige prisstigninger, langt mer restriktive banker og usikkerhet rundt utslippskrav fra denne typen fartøy, gjør at rederiene vegrer seg for å bestille nye båter.

Det mange nå ser mot er vindkraftutbygginger til havs. Offshore-vind etterspør mye av den teknologien som ble utviklet til bruk på offshore supply-fartøyene.

Hvor viktig dette vil bli for den maritime klynga i vårt område gjenstår å se.

At rederier fra vår region innen dette området skal få en like dominerende posisjon som den hadde innen offshore supply, er nok lite sannsynlig.

Men at flere av rederiene nå tjener bra med penger fra olje- og gassektoren, kan gi dem et økonomisk fundament som gjør at de kan melde seg på når en de neste tiårene skal investere store beløp i nye havvind-anlegg til havs i våre nærområder.

For den maritime klyngen kan det bli avgjørende viktig.