Tungtransporten sliter i motbakke på veg mot større utslippskutt. Skal næringa komme i mål i tide, må den få en kraftigere dytt bak.

Så langt er privatbilen prioritert.

Hver femte personbil i Norge er nå elektrisk. Det står langt dårligere til med de tyngre kjøretøyene. Det skyldes ikke bare at elektriske lastebiler er dyre.

Regjeringen har en ambisjon om at 50 prosent av alle nye lastebiler fra 2030 skal være nullutslippskjøretøy. Slik skal næringstransporten på veg også bidra til reduksjon av klimautslippene.

Uten dette vil Norge har problemer med å nå klimamålene.

Vegtransporten står for en betydelig andel av de totale norske klimautslippa. Bare olje- og gassutvinning og industrien slipper ut mer klimagasser. Uten at vi klarer å kutte kraftig i utslipp fra vegtransporten, vil altså de nasjonale utslippsmåla bli vanskelige å nå.

Utskiftingen av diesel- og bensindrevne personbiler er godt i gang. Nå er det ikke langt unna at hver eneste nybil som ruller ut fra forhandleren er en elbil. Av over 174.000 solgte personbiler i fjor, var nær 80 prosent elbiler.

Ser vi på de tyngre kjøretøyene er det ikke like oppløftende.

Her er dieseldrevne kjøretøyer fortsatt totalt dominerende, både i antall kjøretøyer som ruller på vegene og i nybilsalget. Det er problematisk med tanke på klimaambisjonene. Disse kjøretøyene hadde i 2021 like høye utslipp som den samla personbilparken.

Selv om antallet utslippsfrie tyngre kjøretøy har økt de siste årene, går det for tregt. Bare knappe åtte prosent av alle nye lastebiler var i fjor elbiler. De øvrige 4.500 nybilene som ble registrert, hadde forbrenningsmotor.

Bruk av biodrivstoff er ingen fullgod løsning for disse, siden dette er en begrenset ressurs.

Høye kostnader er en viktig grunn til at dette markedet henger etter. En elektrisk lastebil er gjerne mer enn dobbelt så dyr som en fossilbil, selv med fratrekk av støtte fra Enova. Og selv om lavere driftskostnader gjør at de likevel kan komme best ut, er det mange andre terskler som må bort.

Mangel på ladestasjoner er en av dem. Tungt lasta vare- og lastebiler med mange stopp og leveringer undervegs, har kort rekkevidde. Ladestasjonene langs vegene er så godt som utelukkende tilpasset personbiler, både når det gjelder utforming og kapasitet.

Så lenge antallet elektriske vare- og lastebiler er lavt, er ikke dette noe markedet vil fikse. En sterkere innsats fra myndighetenes side, må til. I stedet å sørge for at flere får oppfylt drømmen om elbil i luksusklassen, bør subsidiene vris over på å få fart i det grønne skiftet i transportnæringa.