Å bygge sammen bo- og arbeidsmarkeder er avgjørende for utviklingen av vår region.

Sunnmørsposten har sett nærmere på hvordan det har gått i kjølvannet av flere større samferdselsutbygginger de siste 20 årene.

Svarene er tydelige. De gode vegprosjektene gir gevinster både i form av enklere reisevei til og fra jobb, et utvidet arbeidsmarked og økt konkurransekraft for næringslivet.

Tallene viser at trafikken har økt kraftig på alle de nye vegsambandene.

Kvivsvegen, Eiksundsambandet og Tresfjordbrua er tre av de store vegprosjektene som er gjennomført i fylket de siste 20 årene.

Går vi tilbake til da Eiksundsambandet skulle bygges ble prosjektet møtt med stor skepsis av Statens vegvesen.

De mente trafikkgrunnlaget gjennom den undersjøiske tunnelen ville bli for lavt til å finansiere bompengelånet. Skepsisen til prosjektet var også betydelig på Stortinget og i Samferdselsdepartementet.

Da sambandet sto ferdig i 2008 gjorde trafikken gjennom Eiksundtunnelen alle trafikkprognoser til skamme.

Nå er det en firedobling av trafikken sammenlignet med da ferja gikk.

Trafikktallene tyder på at sambandet langt på veg har gjort Ulstein, Hareid, Herøy, Ørsta og Volda til et arbeidsmarked.

På samme måte har Kvivsvegen bundet sammen Hornindal og indre deler av Nordfjord til Volda-området.

Undersjøiske tunneler har blitt mer omstridte. Mange av de første som ble bygget tillot stigninger helt opp mot 10 prosent. Det er en utfordring for tunge trailere.

Ålesund-tunnelene var gjennombruddet her i landet for bygging av undersjøiske tunneler.

Senere har byggingen av den typen tunneler vært helt avgjørende for å binde fylket sammen.

Nordøyvegen er det siste store samferdselsprosjektet som er gjennomført i fylket.

Det blir spennende å se hvilke effekter det har for bosettingen på øyene som nå er bundet sammen med undersjøiske tunneler og har fått fastlandsforbindelse.

Erfaringene så langt tyder på at nye samband der en har vekstkraftige samfunn i begge endene av en ny vegforbindelse, får de største positive gevinstene.

Om det kommer nye store vegprosjekt som binder fylket sammen gjenstår å se.

Flere parti ønsker nå at en i stedet for å bruke milliarder på nye bruer og tunneler, så skal en satse på et forsterka ferjetilbud.

I en tid der kampen om kvalifisert arbeidskraft blir stadig tøffere er tilgangen til et bredt arbeidsmarked stadig viktigere.

Erfaringene fra de sambandene som er bygget i fylket gjør at vi mener det er all grunn til å fortsette det politiske arbeidet for å få realisert nye fjordkryssingsprosjekt som kan bygge nye bo- og arbeidsmarkedsregioner.