Stortinget behandlet i vår folkehelsemeldingen «Mestring og Muligheter». (Meld. St. 19) Folkehelsearbeid handler om å fremme livskvalitet og trivsel, gjennom deltakelse i sosialt fellesskap som gir tilhørighet og opplevelse av mestring. I meldingen mestring og muligheter sa regjeringen mye om viktigheten av det å redusere risiko for sykdom, funksjonsnedsettelse, psykiske og sosiale problemer. I en flertallsmerknad ved behandling i helse- og omsorgskomiteen, viste vi også til behovet for å styrke tilbudet til hørselshemmede ved blant annet å lette tilgangen til audiografer.

Tall fra Hørselshemmedes Landsforbund viser at i 2020 vil en million nordmenn ha store utfordringer med hørselen. Ifølge WHO er hørselstap en av de mest vanlige permanente funksjonsnedsettelsene i den vestlige verden. Nedsatt sansetap i form av hørsel kan føre til redusert sosial kontakt, ensomhet og isolasjon, i tillegg til dårligere tilknytning til utdanning og arbeidsliv. Det finnes i dag ca. 270 kliniske audiografer i Norge, og de fleste av disse er ansatt i spesialisthelsetjenesten. Ventelistene i spesialisthelsetjenesten for personer som trenger hjelp for sine hørselsproblemer varierer fra 4 til 63 uker. Dette mener jeg er uholdbart for alle de som venter: Over altfor lang tid, får de redusert sin sosiale funksjon, og i mange tilfeller vil det også være samfunnsøkonomisk kostbart at personer ikke mestrer sin jobb og andre daglige gjøremål.

Viktig med forenkling

I dag opplever vi at hørselshemmede som er ferdig utredet og har behov for tilpassing og justering av sitt høreapparat, må innom spesialisthelsetjenesten før de kan henvises videre til oppfølging hos audiograf. Dette mener vi er en unødvendig flaskehals i systemet som bidrar til ventetid og mye frustrasjon for pasientene.

Når helse- og omsorgskomiteen nå har til behandling Meld. St. 26 (2014-2015), «Fremtidens primærhelsetjeneste» fremmer Høyre og Frp sine representanter i komiteen et forslag for å få kortet ned på ventetiden. Vi ber regjeringen foreta en utredning av dagens regelverk, og tilrettelegge slik at pasienter kan få refundert sine utgifter for tilpasning og justering av høreapparat hos audiograf uten å måtte gå via en spesialist.

Med en lovendring og tilpasning i refusjonssystemene, ser jeg for meg at forslaget om en ny ordning der pasienter kan gå rett til audiograf, istedenfor veien om spesialisthelsetjenesten, kan iverksettes allerede fra 2017.

ELISABETH RØBEKK NØRVE

Stortingsrepresentant, H