I Sunnmørsposten 23.12.15 kjenner Kjetil Strand seg ikke igjen i mine uttalelser, det må bero på mangel på vilje til hukommelse. 08.10.15, stilte undertegnede følgende spørsmål til Strand:

«Du må vel være enig i at Borgundfjordtunnelen er et positivt prosjekt?» Da svarte Kjetil Strand: «No drar du han litt for langt synes jeg!»

07.05.15 uttalte Strand til Sunnmørsposten: «– Jeg må presisere at jeg har sagt at vi må ha kontroll på bompengene fordi det påvirker inntektsopplegget i bypakken». Jeg må presisere at SVV eller andre statlige organer ikke skal ha kontroll på bompengene til Borgundfjordtunnelen. Tunnelen sorterer under Veilovens § 56, og det er kun Sula og Ålesund kommune som har påvirkning i den forbindelse. Prosjektet hører ikke inn under NTP, det skal heller ikke behandles av Stortinget. Staten skal ikke bidra med en krone, utover fergeavløsningsmidler. Da kan en ikke tolke uttalelsene fra Strand på annen måte enn motarbeiding av prosjektet, og det har foregått i seks år.

Kjetil Strand ber om en trafikkanalyse som viser hvordan Borgundfjordtunnelen vil kunne påvirke trafikken ellers. Det har han fått for lenge siden, i form av en rapport utarbeidet av Møreforskning. Men i likhet med annet omfattende materiale som vi har oversendt dit, er nok denne rapporten også bare arkivert under kategorien ”ikke interessant”.

Utdrag fra rapporten:

• Vil redusere trafikken betydelig i Fiskerstrand/Mauseidvågen.

• Vil ta bort mye biltrafikk fra Furneskrysset gjennom Blindheim-Breivika og Borgundfjordvegen.

• Det blir betydelig besparelse i kjørte km og i forbruk av fossilt brensel.

• Nærmiljøene på Fiskerstrand/Mauseidvågen og Borgundfjordvegen vil bli kvitt mye gjennomgangstrafikk.

• Det blir effektivt å kjøre fra Sulesund/Solavågen for dem som skal vest for Moa, Sykehuset, NTNU, NMK og flyplassen.

• Bilkøene Blindheim-Breivika vil bli avlastet og SVV får bedre tid til å planlegge sine prosjekter.

SVV forledet oss til å tro at vi måtte søke om dispensasjon fra det nye kravet om maksimum 5 % stigning i tunneler. Derfor ble en omfattende og velbegrunnet søknad sendt. Søknaden ble i likhet med annet materiale arkivert hos SVV region midt. Dette fikk vi vite etter flere måneder når vi purret på svar hos Vegdirektoratet. Da sto det følgende å lese i svaret vi fikk derfra:«Vi har funnet den, den lå arkivert hos SVV region Midt».

Her mistet vi flere måneder. Dette er i beste fall en arrogant og lite ærbødig form for «saksbehandling». Svaret vi omsider fikk, etter at de hadde hentet søknaden fra arkivet, var at det egentlig ikke skulle søkes om dette da Borgundfjordtunnelen gikk under kategorien «privat vegprosjekt», men når prosjektet kom til realitetsbehandling hos SVV, ville de motsette seg prosjektet. Bakgrunnen for det var at de ville sikre seg kontrollen av bompengeinnkrevingen i forbindelse med Bypakke i Ålesund.

Samferdselsdep. og Finansdep. har bestilt en nøytral kvalitetssikringsrapport som tar for seg Konsekvensutredningen av trafikkavviklingen i og rundt Ålesund. Denne omfattende rapporten «lovpriser» Borgundfjordtunnelen, og omtaler den som et udelt positivt samferdselsprosjekt for Ålesund og distriktet. Denne rapporten har SVV region Midt tilsidesatt fullstendig, og det er nesten ikke til å tro at det går an!

Primæroppgaven til SVV er at vi har trygge og køfrie veger, og når private initiativer vil hjelpe til må de ta imot hjelp, og si: Fantastisk! Hva kan vi bidra med?

Det har foreløpig ikke skjedd.

HANS PETTER KAARESEN