Nedsnakking

En slik nedsnakking av godt over 30.000 lærerkollegaer fra en fagforeningsleder for lærere er ikke hverdagskost. Det minner mest av alt om et ønske om å få oppmerksomhet og ren fagforeningsfisking.

Flertallet på Stortinget har innsett at det er uklokt og demotiverende å bruke pisk og ydmyke erfarne og høyt kompetente lærere til å ta videreutdanning, særlig når de står i kø for å utdanne seg, men ikke får plass. Mange lærere kan ha både seks og sju års høyskole og universitetsutdanning, men likevel bli faglig avskiltet, om dette vedtaket blir stående.

Uverdig

Samtidig sier også det vedtaket at man med lova i hånd er kvalifisert til å undervise i norsk, matematikk og engelsk uten ett eneste studiepoeng om man er vikar for den læreren som har kanskje 16 års erfaring og studiepoeng i de samme fagene, men som må ta opp igjen fagene. Og det å studere en halvårsenhet er ganske omfattende og tar om lag et halvt årsverk å gjennomføre. Dette er ikke en god forvaltning av offentlige penger, og slett ikke en klok måte å fremsnakke verdens viktigste yrke på. Tvert imot. Lærere føler seg ydmyket. Det er ganske uverdig.

Alle lærere og lærerorganisasjonene er for økt kompetanse i skolen. De er for kompetansekrav i fag, men de som har fagutdanning og ikke minst mange års erfaring skal ikke betraktes som en ufaglært som man må tvinge tilbake til skolebenken. Lærere som i dag mangler noen få studiepoeng risikerer å bli stående bakerst i køen om de vil søke seg over på en annen skole. Dermed har lovendringen fått en tilbakevirkende og negativ kraft som er det siste skolen trenger nå.

Norsk skole mangler allerede tusenvis av kvalifiserte lærere. Vedtaket vil bare gjøre det verre, og kunne føre til at eldre lærere vil velge å gå av med AFP så snart de har muligheten. Vi skulle ønske at en fagforeningsleder for lærere skjønte dette, og ikke drev en retorikk preget av upresisheter.