Volstad Shipping har kalt inn til et møte med eierne i et obligasjonslån den 16. mars. Der vil de blant annet foreslå at rederiet deles opp i en offshore- og en fiskeridel.

I en børsmelding som ble offentliggjort onsdag opplyser Volstad at de allerede har fått 70 prosent av låntakerne med på laget.

Rederiet skriver rett ut i at selskapets «eksistens står på spill», om ikke avtalen som nå er lagt på bordet går gjennom.

Vil kjøpe ut gjeld

I børsmeldingen går det fram at rederiet vil legge 99 millioner kroner på bordet for å kjøpe ut gjelden som i dag har en verdi på 220 millioner kroner. Lånet som ble utstedt i mai 2013, var opprinnelig på 275 millioner kroner. I tillegg tilbys aksjer i offshoredelen av selskapet.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Det opprinnelige fiskebåtrederiet, som eies av Eivind Volstad, har hatt gode år etter at de tok steget inn i offshore på midten av 2000-tallet. Men flere av fartøyene er bygd på spekulasjon, og selskapet er straffet kraftig som følge av oljenedturen.

Mistet kontrakt - mangler finansiering

Selskapet har tre plattformforsyningsskip og to subseafartøy - i tillegg til en fabrikktråler. Da det ene subseafartøyet fikk kansellert kontrakten med Deeepocean i februar, havnet Volstad i alvorlig trøbbel. Ålesund-bedrifta har varslet at de vil forfølge avtalebruddet rettslig.

Samtidig som langtidskontrakten forsvant, ser den tredje av rederiets PSV-er ut til å ende opp i opplag når kontrakten går ut i slutten av april.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

På toppen av dette mangler de finansiering for et nybygd konstruksjonsfartøy hos det tyrkiske verftet Tersan. Fartøyet som opprinnelig skulle leveres på slutten av fjoråret, er nå planlagt overlevert i slutten av mars.