Kleven verft får milliardkontrakt med Hurtigruten

Statsminister Erna Solberg var på plass da Kleven og Hurtigrute signerte ny kontrakt.

Illustrasjonsbilde av de nye hurtigruteskipene.   Foto: Hurtigruten / NTB scanpix

  Foto: MARIUS BØSTRAND

Illustrasjonsbilde av de nye Hurtigrute skipene.   Foto: Hurtigruten / NTB scanpix

Næringsliv

Kleven verft på Sunnmøre inngår milliardkontrakt med Hurtigruten.

– Den største investeringen vi har gjort gjennom tidene, sier Hurtigrutens konsernsjef.

SE OGSÅ: Her er bildene av de nye skipene

– Dette viser lyspunktene i en vanskelig situasjon for verftsindustrien, så dette er godt for hele Vestlandet å la seg inspirere av, sier statsminister Erna Solberg.

Kleven verft på Sunnmøre har inngått kontrakt med Hurtigruten om å bygge to nye skip, med mulighet for ytterligere to skip.

– Det dreier seg om en kontrakt til en verdi på flere milliarder. Det er den absolutt største investering Hurtigruten har gjort gjennom tidene, sier konsernsjef Daniel Skjeldam til NTB.

– Det er en gledens dag i Ulsteinvik, i et område som har hatt det tøft, sier Solberg, som deltar i feiringen.

Sikrer arbeidsplasser

– Vi tilhører en del av norsk industri som er inne i en krevende periode med store omstillinger. Oppdraget sikrer verdiskapning og arbeidsplasser i flere år fremover. Nå gleder vi oss bare til å komme i gang, sier administrerende direktør ved Kleven Ståle Rasmussen i en pressemelding.

Norsk verft

– Idag skal vi feire! Vi er utrolig glade for at et norsk verft sikret seg den kontrakten. Det vil bli mange arbeidsplasser både på verftet og for leverandører i årene som kommer, sier Skjeldam.

Kleven verft vant den internasjonale konkurransen mot 11 andre verft.

– Denne kontrakten viser at det er stort håp for norsk skipsindustri i andre markeder enn oljen, og at de som er konkurransedyktige, kan komme inn i andre viktige markeder, sier Solberg.

Kleven er landets største skipsbyggingskonsern. I 2015 hadde selskapet rundt 770 ansatte på Sunnmøre.

Internasjonale farvann

Hurtigruten har de siste tre årene vært gjennom en kraftig omstilling, etter å ha gått minus i flere år. De nye skipene skal i første rekke sette kursen mot internasjonale farvann.

– Vi ser stort et stort potensial i andre deler av verden, i Arktis og Antarktis, sier konsernsjefen.

– Dette skal bli de råeste ekspedisjonsskipene i hele verden og komforten vil være i verdensklasse, lover han.

– Det er spennende at Hurtigruten satser så spenstig, og det viser deres styrke, nemlig cruise med naturopplevelser i kalde strøk, sier en entusiastisk statsminister.

Les også: Statsministeren og Hurtigrute-sjefen til Kleven i dag

Les også: Kleven ventar «storfint» besøk

Miljøvennlig

De nye ekspedisjonsskipene Kleven skal bygge for Hurtigruten er svært avanserte skip, som blant annet vil ta i bruk ny miljøvennlig teknologi.

– Skipene som snart tar form i verkstedhallene hos Kleven vil vekke oppsikt. De vil bidra til økt interesse både for norsk verftsindustri og Hurtigruten som ledende innen ekspedisjonsturisme. Dette er et bevis på hvor sterk innovasjonsviljen i verftsindustrien, maritim sektor og den voksende reiselivsindustrienfaktisk er, avslutter Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Om skipene:

Spesialdesignete ekspedisjonsskip for polare farvann.
Skipene er designet av Rolls-Royce.
Skipene spesialtilpasses opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser og kan seile også langs norskekysten.
Antall passasjerer: 530.
Isforsterket skrog.
Antall lugarer: 265.
Dimensjoner (ytre): Lengde 140 m, bredde 23,6 m, høyde 29 m.
Dyptgående: 5,3 m.
Levering: Første skip juli 2018, andre skip juli 2019.