Offshorekrisa:

Farstad på kanten av stupet

Milliardunderskudd i driften og milliardverdier som er borte på børs og i båtverdier. Adm.dir Karl Johan Bakken i Farstad Shipping vil ikke svare på om de vil bestå som et selvstendig rederi i framtida.

Adm.dir Karl Johan Bakken vil ikke spekulere i om Farstad Shipping overlever som selvstendig rederi.  Foto: Geir H. Strand

Næringsliv

Administrerende direktør Karl-Johan Bakken vil spekulere i om Farstad Shipping overlever som selvstendig rederi.

– Jeg vil ikke spekulere i om vi kan fortsette. I det store perspektivet er det ikke tvil om at ting vil forandre seg, sier Bakken.

Stor interesse

Tirsdag formiddag presenterte han halvårsresultatet for analytikere og aksjemeglere i Oslo. Det ærverdige styrerommet i Norges Rederiforbund var fylt til randen.

Det er for øyeblikket stor interesse for det som skjer med offshore- supplyrederien. Hva som til slutt blir løsningen for Farstad, blir sett på som nøkkelen til hva som skjer videre i den store  restruktureringen alle venter på.

(saken fortsetter under)

Farstad-duo Adminstrerende direktør Karl-Johan Bakken og finansdirektør Olav Haugland i Farstad.  Foto: Geir H. Strand



Men Bakken hadde lite å melde, annet enn at de jobber intenst for å finne en løsning.

– Vi har gode diskusjoner med potensielle investorer. Det være seg både finansielle- og industrielle investorer. Men i den situasjonen vi står i, er det ikke spesielt klokt å gå ut med spekulasjoner om hva som blir løsningen, sier Bakken.

Farstad-drifta 800 millioner i minus etter første halvår

Nye store nedskrivninger for Farstad-rederiet i 2. kvartal. Ingen avklaring om langsiktig situasjon.

 

Det nye selskapet New Morning har samme styre som børsnoterte Farstad

Farstad etablerer nytt selskap

Samtidig som rederiet arbeider med refinansieringen av Farstad Shipping, etableres nå det nye selskapet New Morning. Det skriver Finansavisen.


Lån forfaller i februar

Rederiet har en såkalt «stand still»-avtale med bankene som går ut denne måneden. Det betyr at de ikke betaler renter og avdrag på gjelda.

Om Farstad Shipping har funnet løsning innen denne avtalen går ut, virker akkurat nå tvilsomt. Dette er en avtale det neppe er knyttet store problemer til å forlenge. Rederiets virkelige deadline kommer i midten av februar da det første obligasjonslånet skal innfris. Er ikke en avtale på plass innen den tid, er det full krise.

– Det vi er inne i nå er et stort arbeid med mange aktører inne i bilde. Det er det jeg kan si om det, er alt Bakken vil si.

Følg næringslivet på Nordvestlandet på NV24