-Tar forhandlingene for lang tid kan bankene si at de er lei dette tullet her, sier analysesjefen i Norne Securities til smp.no. Han mener likevel å se en positiv utvikling i forhandlingene, som ikke førte fram i dag.

-Det er rasjonelt når begge parter går på en plan B for å prøve å bli enige, sier Molnes, som mener det ikke ville ha vært rasjonelt av obligasjonseierne å slå Havila konkurs.

Ifølge en børsmelding i dag har Havila ikke fått den nødvendige 2/3  flertall blant eierne av obligasjonen HAV 08 for den nye finansieringsplanen. Den gikk som kjent ut på Sævik-familien skyter inn 150 millioner kroner i ny egenkapital etter at aksjene er skrevet ned til null. Samtidig skal skip i opplag bli forsøkt solgt. Av de 150 millionene Sævik går inn med skal det betales en kompensasjon til obligasjonseierne som tilsvarer 15 prosent av det som de opprinnelig gikk inn med i obligasjonslånet. I tillegg vil de få en omsettelig tegningsrett for aksjer som gjør at de kan være med på en eventuell framtidig opptur for rederiet.

Vil berge det de kan

Havila: – Alternativet er konkurs Om ikke ledelsen i Havila Shipping får grønt lys for sin kriseplan, er utfallet trolig konkurs, svarer rederiet til kreditorene som vil overta selskapet.

-Hva gjør obligasjonseierne?

- 15 prosent av 4-500 millioner kroner er mye penger. De kan ikke spasere bort fra 60 millioner kroner. Det er det er ingen som gjør det. Her er det snakk om å få litt til og i hvilken form det får, sier analysesjef Molnes.

-Hvor mye bør Sævik legge på bordet for at obligasjonseierne skal bli fornøyd?

-Jeg har ingen anelse, men Sævik vil uansett ikke gå under 51 prosent eierandeler i Havila. Jeg føler meg rimelig sikker på at han ikke går bort fra det.

Opsjon på aksjer

Pensjonskassa til Akershus fylkeskommune Prøver å overta Havila Akershus interkommunale pensjonskasse forsøker sammen med eks-Frp-ordfører fra Sola, Tom Henning Slethei, å overta Havila Shipping.

Analysesjefen i Norne Securities mener det nå er om å gjøre for obligasjonseierne å få opp beløpet, øke prosenten eller få mer i form av 500 millioner tegningsretter i aksjer. Man kan for eksempel få en rett til å kjøpe aksjene om fire år, uten å betale noe nå. Da kan de ha steget betydelig i verdi. Eller man kan velge ikke å kjøpe aksjene når tida er inne. Dette er en løsning islandske eiere i obligasjonen ønsker.

-Det krever vel at obligasjonseierne må ha tro på at de kan tjene penger på dette i framtida?

-Optimisme, det må de jo ha uansett. De har jo sagt at de ønsker å ta over rederiet. Det vil være meningsløst å ønske det om de ikke har tro på at rederiet vil øke i verdi igjen, sier Molnes, som mener det fortsatt er rikt rom til å forhandle.

Brukt nok helger

- Den vanskeligste delen har vært bankene, og 90 prosent av dem er enige. Det som gjenstår er en advokat i Oslo som prøver å forhandle med noen få obligasjonseiere. Jeg føler meg rimelig trygg på at de kommer fram til en enighet. Da vil alle være fornøyd.

-Hvor lenge kan man vente på å få et nytt forslag?

-Nå har de sittet sammen og jeg regner med at de har brukt nok helger på dette for å få det på plass. La meg si det slik, la oss håpe det skjer i løpet av uka. Til slutt er alternativet at bankene griper inn og sier at det er nok av dette tullet her. «Det er faktisk vi som har mest verdier involvert. At dere krangler om hundre millioner kroner når vi har til gode fem milliarder, da gidder vi ikke mer. Nå er det nok», sier Molnes, som understreker at det er bankene som har makten. De har gitt et visst rom til å forhandle, og til slutt kan de si «at det er nok av dette tullet her».

Tar til vett: Sjefanalytiker i Norne Securities, Karl-Johan Molnes, tror obligasjonseierne tar til vettet slik at en unngår konkurs i Havila.