Tøffe tider for Kleven:

Blir ikke kvitt milliard-båter

Kleven må permittere ansatte og blir hengende igjen med båter verdt flere milliarder kroner.

Under bygging Verftet fotografert tidlegare i år med fleire av Maersk-skipa under bygging.   Foto: Marius Rosbach

Næringsliv

Det er fire store ankerhåndterere til Maersk Supply Service som Kleven ikke får levert som planlagt. Den utsatte leveringen vil føre til at verftsgruppen må permittere ansatte. Hvor mange det dreier seg om blir det ikke opplyst om.

I pressemeldingen verftet sendte ut onsdag, hevder konsernsjef Ståle Rasmussen at det er flere positive sider med at de nå ikke får levert båtene etter planen.

– Vi har hatt svært stort trykk på anlegget over lengre tid. Utsettingen vil gi oss et jevnere trykk i produksjonen og bedre kapasitetsutnyttelse. Det er positivt, seier han i pressemeldingen.

Jubel i 2014

Det var stor jubel da kontrakten med Maersk ble undertegnet i oktober i 2014. Nedturen innen offshore supply hadde så smått begynte å vise seg. En rekke redere så at markedet kom til å flomme over av nye båter. Både plattform forsyningsskip og ankerhåndterere. Men det dramatiske fallet i oljeprisen hadde ennå ikke slått inn. I denne situasjonen maktet Kleven å signere gigantkontrakten på seks båter pluss opsjoner på fire til.

Men Rasmussen innrømmet i et intervju med Sunnmørsposten at verftet hadde strukket seg langt for å få denne store kontrakten.

Hard kamp

«Rasmussen vedgår at kampen om kontraktane har hardna monaleg på i den seinare tid, og at marginane på inntening i den samanheng blir stadig meir pressa.

– Då er det berre ein ting å gjere: Å stå endå tidlegare opp om morgonen og kome seg i gang, seier Rasmussen».

Dette sto i Sunnmørsposten 16. oktober 2014. Opsjonen om å bygge fire båter utover de seks bestilte ble droppet av Maersk året etter at kontraktene ble inngått. Spørsmålet nå er hvor mye Maersk må betale Kleven for å få gjennomført denne utsettelsen. Markedet for ankerhåndteringsfartøy er gått rett til bunns og en rekke ankerhåndterere ligger i opplag. Danskene må åpenbart ut med en del penger, men spørsmålet er om det dekker kostnadene til Kleven. Sunnmørsposten har kilder som sier Kleven har vært i markedet og forsøkt å hente inn mer penger for å styrke egenkapital.

Vi har forsøkt få kommentarer fra Ståle Rasmussen, men han har ikke besvart våre henvendelser.


Bourbon-ulukka har endra skipsdesignen

Eit blikk på dei nye ankerhandteringsskipa til Maersk og 2006-bygde Bourbon Dolphin viser korleis designarar tenkjer annleis etter ulukka der offshoreskipet kantra.

 

Første skip frå storkontrakt på vatnet

I helga glei den første av seks ankerhandterer Kleven skal byggje for Maersk ut i vatnet ved verftet i Ulstein.



Her kjem dei første modulane til Klevens kjempekontrakt

Slep ankom Ulsteinvik tidleg fredag.