Sniktitt om bord:

Slik blir den nye ferja på Hareid-Sulesund

Havyard Group overleverte fredag ny ferje til Fjord 1. Fra nyttår skal den gå på strekninga Hareid-Sulesund, og her får du en sniktitt.
Næringsliv

Ferjesambandet, der det i fjor reiste nesten 850.000 kjøretøy, er et av de mest trafikkerte sambandene i landet, skriver Havyard i en pressemelding, der de har lagt ved bilder av den nye ferja som blir overlevert til Fjord 1.

–  Det er både kjekt og spennende å levere noe som i så stor grad angår så mange sin hverdag, sier konsernsjef i Havyard Group, Geir Johan Bakke ifølge pressemeldingen.

Ferja er et Havyard 936-design og den første av tre nye ferjer som kommer utover vinteren på strekninga Hareid-Sulesund. Det er også den første leveringen av totalt tolv batteriferjer der Havyard leverer design, framdrift, broløsninger og bygger.

Norwegian Electric Systems står for bro, automasjon og elektriske kraftsystem og Havyard Design & Solutions står for designet.

Leder for Havyard Design & Solutions, Stig Magne Espeseth forteller i pressemeldingen at de i arbeidet med ferjene har brukt erfaringer fra skrogtilpassing og digital testing innen andre segment som offshorefartøy, støttefartøy for offshore vindparker og nå sist også med utvikling av Kystruten.

– Med våre digitale modeller setter vi ferja i drift på et virtuelt samband. Da optimaliserer vi skroget opp mot hvor ferja skal gå og hvordan ferja skal brukes. Vi vurderer skroglinjer, vekt og utstyr, strøm, bølger og vind. Slik kan vi leverer disse ferjene som har ekstrem lavt energiforbruk.

Ferjene skal frakte opptil 120 biler over Sulafjorden med et energiforbruk tilsvarende åtte-ni middels elbiler, skriver Havyard. På en vanlig overfart brukes kun batteri, mens man har biodiesel som backup.