Coldwater Prawns of Norway gikk av med seieren

- Et flott eksempel på en markedsorientert bedrift

Fra prisutdelingen i ettermiddag. Administrerende direktør Knut Helge Vestre i Cold Water Prawns of Norway AS til venstre.  Foto: Innovasjon Norge

Daglig leder Knut Helge Vestre (Arkivfoto)  Foto: Svein Aam

Næringsliv

Coldwater Prawns of Norway er den eneste tilbyderen av 100 prosent norske reker. Selskapet har vist at det lønner seg å satse på kvalitetsprodukter, og har siden 2011 hatt en omsetning på over 300 millioner kroner årlig. Både internasjonale og norske kunder har vist seg villige til å betale for den kvalitet og sporbarhet som bedriften tilbyr.

- Dette var veldig overraskende, desto gledeligere for oss, sier administrerende direktør Knut Helge Vestre i Colwater Prawns og Norway til smp.no.

Han mener prisen viser at selskapet har jobbet rett.

- Og slik vil vi jobbe videre.

Prisen vil åpne muligheter for selskapet.

- Prisen viser at det er mulig å tenke utradisjonelt og bruke det unike Norge har å by på. Vi håper dette inspirere flere, sier Knut Helge Vestre, som også roser alle ansatte.

- Denne prisen er til alle.

Innovative

I juryens begrunnelse under Innovasjon Norges Signalkonferanse heter det " Årets bedrift går til en bedrift som har lykkes i å skape varig og lønnsom vekst. De har kundenes behov som en ledestjerne i sin forretningsutvikling. Selskapet har systematisk og målrettet hentet inn kunnskap om markeder. De har vist en enestående evne til raskt å omsette denne kunnskapen på en innovativ måte, og har skapt en sterk og attraktiv internasjonal merkevare".


Kåret til fylkets gasellebedrift

Ålesundfirmaet Coldwater Prawns of Norway er kåret til «Årets Gasellebedrift» i Møre og Romsdal i 2012.



Merkevarebygging

Selskapet har sin hovedsatsning på eksport, og har Europa, USA og Asia som sine markeder. Selskapet kontrollerer en stor del av rekefangsten og -produksjonen i Norge, og er eid rederne Stig Remøy, Einar Remøy  og Olav Remøy - i tillegg til daglig leder Knut Helge Vestre.

- Coldwater Prawns er et flott eksempel på hvordan markedsorientering og merkevarebygging kan gi bedrifter og næringer nye muligheter. Deres evne til å utnytte fordelene ved en unik ren norsk vare er med å bidra til bedret lønnsomhet fra flåteledd til marked, sier direktør i Innovasjon Norge i Møre og Romsdal, Bodil Palma Hollingsæter.