– Jeg tror dette passer inn i det miljøet vi kjenner.

Slik ordla disponent Lars Uksnøy i Sandøy Supply seg da han 2. desember 1972 overtok nybygde «Rig Pilot» og med det innledet det som kom til å bli en firedel av norsk skipsfart, og en bærebjelke i økonomien på kysten, ikke minst i Møre og Romsdal.

Sitatet er hentet fra Sunnmørsposten som kom med et omfattende referat der dagen ble karakterisert som en merkedag for både verft og rederi. Når man leser hva de sa, ser man at det meste har slått til.

Dagens leder Øystein Uksnøy som leder rederiet med samme navn eier og driver offshoreskip. De var pioner i bransjen da de som første rederi hadde norskbygde skip i oljevirksomheten i Nordsjøen.

Artikkelen var omkranset av annonser fra det som i dag kalles den maritime klyngen.

I dag er den norske offshoreflåten verdens nest største og den mest avanserte.

Les også: Søk i Herøy-flåten her

Første norske

Starten ble markert i surt vær på Skansekaia da gudmor Hjørdis Uksnøy døpte «Rig Pilot» som var det første norskbygde forsyningsskip til et norsk rederi. Før det hadde et tysk rederi kjøpt en slik norsk båt.

– Dette er et nytt alternativ for fiskerne i tider med restriksjoner og råstoffmangel, sa Lars Uksnøy i talen i forbindelse med dåpen.

Les flere næringslivsnyheter her

Attåtnæring

– Dette er en ny beskjeftigelse for oss i fiskerinæringen. Tilsynelatende er yrket tøft og vanskelig, men jeg tror at det passer inn i det miljøet vi kjenner, sa Lars Uksnøy.

De brukte erfaringen fra fiskerinæringen til å bygge skipet som ble mer robust enn hva som kom fra utlandet.

Oddbjørn Farstad i Skipskonsulent betegnet prosjektet som en milepæl for hele næringslivet på Vestlandet. I dag spør vi skipskonstruktør Lars Aage Eldøy om de den gangen ante hva dette kunne bli:

– Vi trodde at dette kom til å bli viktig, sier han som også viser til at de tok i bruk kommandittselskapsformen i finansieringen. En serie på seks båter ble bygd først på 70-tallet.

Mest avanserte

Norges Rederiforbund og konsulentselskapet Menon la mandag fram et omfattende oversyn over den norske offshoreflåten. Den er verdens nest største og mest avanserte.

Den norske offshoreflåten består av i overkant av 600 skip, og verdien er over 230 milliarder kroner. Om lag 60 prosent av skipene har norsk flagg.

Forretningsengler

– Rederiene er knyttet til små lokalsamfunn langs kysten og er viktige både for sysselsetting og verdiskaping i distriktene, skriver Norges Rederiforbund. De peker også på at mange rederier er eid av familier som bor i distriktene.

Fortsatt med «Rig Andromeda» til høyre er eid av Ålesunds baserte Tanux Shipping som er datterselskap i Uksnøy & Co og er på langtids charter for Dolphin Geophysical. Her bunkrer de et seismikkskip utenfor Australia.

Norges Rederiforbund viser blant annet til Per og Njål Sævik og kaller dem «forretningsengler», fordi de også satser på annet lokalt næringsliv.

Adm. direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund påpeker at norske rederier har 143 skip i ordre. Halvparten av dem er skip til oljevirksomheten og 65 prosent av dem skal bygges i Norge, det vil i stor grad si i Møre og Romsdal.

I dag er offshore oljevirksomhet en bærebjelke i norsk skipsfart, og det er en firedel av næringslivets samlede verdiskaping i Møre og Romsdal. I Ulstein, Herøy og Haram står den maritime offshore klyngen for mer enn 60 prosent av verdiskapingen.

Les også: Søk i Herøy-flåten her

Nye områder

Uksnøy & Co er fortsatt i oljevirksomheten, men på andre områder enn tradisjonelle forsyningsskip. De driver seks skip som er i seismikkflåten over hele verden.

I dag sier daglig leder Øystein Uksnøy at bestefar Lars Uksnøy valgte rett da han bestemte seg for hvordan «Rig Pilot» skulle se ut. Men ingen den gangen kunne forestille seg hvor stor denne nye bransjen skulle bli.