De fire sambandene skal trafikkeres av seks ferjer, og til nett.no (krever abonnement) sier administrerende direktør Dagfinn Neteland at rederiet vil bestille fire nye ferjer og bygge om to eldre for å trafikkere de nye sambandene.

Kontrakten gjelder sambandene Jektavik-Nordhuglo-Hodnanes, Skjersholmane-Ranavik, Gjermundshamn-Varaldsøy-Årsnes og Jondal-Tørvikbygd.

For noen uker siden ble det klart at Fjord1 også

tar over sambandet Hareid-Sulesund

etter Norled. Samtidig fikk de også utvidet kontrakten for sambandet Aursnes-Magerholm til og med 2030.

I den forbindelse uttalte Neteland at det bidro til modernisering av ferjeflåten deres.

– Vi regner med å avgjøre hvor ferjene skal bygges i løpet av to til tre måneder og prinsipielt ønsker vi å bygge i Norge. Samtidig vurderer vi hele tiden hva som er smart å gjøre ut fra det totale materiellet vi sitter på. Andre steder kan det være aktuelt å bygge om ferjer, sa Neteland til smp.no da.

Ifølge nett.no skal Fjord 1 da bestille ni nye ferjer i 2017. Det i tillegg til tre som ble bestilt av Havyard Group i fjor.

Miljøkrav

De var hvem som skulle drifte åtte samband som ble offentliggjort fredag. Wergeland As og Boreal Sjø As vant konkurransen om de andre sambandene.

Ifølge Hordaland fylkeskommune skal stilles det strenge miljøkrav til selskapet som skal drifte ferjestrekkene.

– Vi er offensive og stiller strenge miljøkrav i de nye ferjekontraktene med omfattende reduksjon i CO2-utslippene, forbruk av drivstoff og energibruk. Men vi trenger drastisk drahjelp av nasjonale styresmakter, uttaler Pål Kårbø, fungerende fylkesordfører i Hordaland, om kravene som blir stilt til ferjene som skal drifte sambandene.