Tirsdag kunne Havyard og Fjord1 offentliggjøre bygging av hele tre elferjer ved Leirvik-verftet til Havyard.
Det første ferjeskroget kommer til verftet i Sogn mot slutten av 2017. Hovedtyngden av jobben vil gå til de rundt 200 verftsansatte her, og sikre sysselsettingen i hele 2018.
Salgsdirektør Lars Conradi Andersen i Havyard sier de har som mål å holde alle de ansatte i arbeid fram til det første ferjeskroget ankommer.
– Vi satser hardt på ombygging og reparasjonsmarkedet, og har samtidig en brønnbåt til Norske Fisketransport, samt arbeidsbåter til oppdrett under bygging, sier Andersen.
(saken fortsetter under)
Jobb på Sunnmøre
Havyard-gruppen har hovedkontor i Fosnavåg og har totalt 650 ansatte i Norge og utlandet. Også flere Havyard-ansatte på Sunnmøre blir engasjert i arbeidet.
– Det gir en viss tilførsel av arbeid til våre ansatte på Sunnmøre. Selv om vi ikke leverer eget design, har vi en intensjon om å gjøre en del engineering-arbeid her, samtidig som automasjonsfirmaet vårt i Ålesund trolig får en del å gjøre med disse kontraktene, sier Andersen.
Selv om det historisk har vært en del flyt av arbeidskraft mellom konsernets avdelinger ulike plasser på Nordvestlandet, har det vært liten kapasitet til å ta inn nye verftsarbeidere i Leirvik de siste årene.
(saken fortsetter under)
Havyard bygger tre el-ferjer for Fjord1 Havyard har snudd minus til pluss Sævik tar grep i Fjord1
Tynn ordrebok
I august 2015 meldte selskapet at rundt 60 verftsansatte måtte gå som følge av lav aktivitet.
Havyards største eier er Per Sævik og Havila Holding. Tidligere i år overtok Sævik-selskapet Havilafjord aksjemajoriteten i Fjord1, som er Norges største ferjerederi.
Samtidig har Havyard-verftet i Leirvik hatt en tynn ordrebok for de kommende årene. Kontraktene på hele tre ferjer vil derfor bli tatt svært godt i mot der i gården.
Etter nyheten ble kjent, reagerte Oslo børs med å sende Havyard-aksjen oppover, og ved 10.30-tida tirsdag hadde aksjeverdien økt med 20 proent.