Tirsdag kunne Havyard og Fjord1 offentliggjøre bygging av hele tre elferjer ved Leirvik-verftet til Havyard.

Det første ferjeskroget kommer til verftet i Sogn mot slutten av 2017. Hovedtyngden av jobben vil gå til de rundt 200 verftsansatte her, og sikre sysselsettingen i hele 2018.

Salgsdirektør Lars Conradi Andersen i Havyard sier de har som mål å holde alle de ansatte i arbeid fram til det første ferjeskroget ankommer.

– Vi satser hardt på ombygging og reparasjonsmarkedet, og har samtidig en brønnbåt til Norske Fisketransport, samt arbeidsbåter til oppdrett under bygging, sier Andersen.

(saken fortsetter under)

Les siste saker om Fjord1

Les siste saker om Havyard

Jobb på Sunnmøre

Havyard-gruppen har hovedkontor i Fosnavåg og har totalt 650 ansatte i Norge og utlandet. Også flere Havyard-ansatte på Sunnmøre blir engasjert i arbeidet.

– Det gir en viss tilførsel av arbeid til våre ansatte på Sunnmøre. Selv om vi ikke leverer eget design, har vi en intensjon om å gjøre en del engineering-arbeid her, samtidig som automasjonsfirmaet vårt i Ålesund trolig får en del å gjøre med disse kontraktene, sier Andersen.

Selv om det historisk har vært en del flyt av arbeidskraft mellom konsernets avdelinger ulike plasser på Nordvestlandet, har det vært liten kapasitet til å ta inn nye verftsarbeidere i Leirvik de siste årene.

(saken fortsetter under)

Tynn ordrebok

I august 2015 meldte selskapet at rundt 60 verftsansatte måtte gå som følge av lav aktivitet.

Havyards største eier er Per Sævik og Havila Holding. Tidligere i år overtok Sævik-selskapet Havilafjord aksjemajoriteten i Fjord1, som er Norges største ferjerederi.

Samtidig har Havyard-verftet i Leirvik hatt en tynn ordrebok for de kommende årene. Kontraktene på hele tre ferjer vil derfor bli tatt svært godt i mot der i gården.

Etter nyheten ble kjent, reagerte Oslo børs med å sende Havyard-aksjen oppover, og ved 10.30-tida tirsdag hadde aksjeverdien økt med 20 proent.

Tre ferger skal bygges ved Havyard i Leirvik. Den første fergen skal leveres i midten av mai 2018. Illustrasjon: Multi Maritime