De nye stabilitetskriteriene blir del av IMOs «International Code on Intact Stability», men vil kun være retningslinjer - og ikke obligatoriske krav.
– Disse kan likevel bli gjort gjeldende gjennom nasjonal lovgivning, skriver Sjøfartsdirektoratet i en pressemelding fredag.
Gjør som flere enn 21.000 andre - lik smp.no på Facebook
Krav fra oppdragsgiver
Konserndirektør Børge Nakken i Farstad Shipping sier imidlertid til Teknisk Ukeblad, at han mener reglene vil få liten betydning fordi det er frivillig å følge dem.
Det er viktigere at oppdragsgiveren stiller krav, mener Nakken.
– I mange områder utenom Nordsjøen er det ofte regelverket som gjelder og i mindre grad frivillige retningslinjer. Det avgjørende er ofte om oljeselskapet eller oppdragsgiver stiller krav til at retningslinjer skal følges i sine kontrakter. Og det varierer fra selskap til selskap, sier Nakken til tidsskriftet.
– Må dokumentere
Kravene er det samme som norske myndigheter gjennomførte som strakstiltak for norske skip etter Bourbon Dolphin-forliset. Den norske delegasjonen til IMO tok i 2010 initiativet til å sette dette på dagsorden internasjonalt.
– Hovedbudskapet i stabilitetskriteriene er at man skal kunne dokumentere hvor store krefter båten kan håndtere ved ankerhåndtering, forteller Anders Mathisen i pressemeldingen.
Han er senioringeniør ved Sjøfartsdirektoratets underavdeling for lasteskip, og deltok i den internasjonale arbeidsgruppen som utarbeidet de nye retningslinjene, som ble vedtatt i IMOs underkomite for skipsdesign og konstruksjon i februar.
Åtte omkom i forlis
Åtte av mannskapet på offshorebåten fra Herøy-rederiet Bourbon Offshore Norway, mista livet da ankerhåndteringsfartøyet kantret og senere gikk ned nordvest for Shetland i april 2007.
En kommisjon som gransket ulykken, slo i sin rapport fast at skipet ble brukt til å utføre arbeid den ikke var konstruert for å gjøre.