Det har de gjort i samarbeid med CGG Eidesvik. Gangvegen gjør det mulig med mannskapsskifte fra båt til båt i fart, eller under operasjon.

– Tanken er å gjøre mannskapsskiftet enklere for båter som er ute i operasjoner som ikke kan avbrytes og der det er vanlig å benytte seg av helikopterfrakt.

Den første er montert

Den første gangvegen av dette slaget er montert på seismikkskipet «Oseanic Vega» som ble bygget på Ulstein Verft.

– Mye av mannskapsskifte til og fra fartøy skjer ofte med helikopter. Tanken er å gjøre dette på en enklere og rimeligere måte, men også når helikopterfrakt er uaktuelt.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Dyrt med helikopter

– Det er ikke alltid nødvendig med dyrt helikopter hvis du likevel har fartøy som går til og fra båten. Gangvegen tar veldig liten plass om bord, påpeker han.

Nogva viser til at det i dag er stort fokus på nordområdene der helikopter kan være en utfordring - også på grunn av temperatur- og værforhold. Noen områder har flyrestriksjoner. Eller det kan være andre steder i verden der helikopter ikke er det sikreste.

<strong>Trygg:</strong> Mannskapet skal kunne gå trygt mellom båtene under fart. Foto: Survitec