Kongsberg Evotec anker dommen fra Sunnmøre tingrett som innebar at bedriften måtte betale 95 millioner kroner i erstatning til konkurrenten Rolls-Royce Marine.

Anker kommer samme dag som Rolls-Royce kunngjorde at de legger ned fabrikken i Hjørungavåg, som produserer seismikkutstyret striden dreier seg om. Også Kongsberg Evotec har nylig varslet ytterligere oppsigelser og sparetiltak.

Brøt god forretningsskikk

De to konkurrentene i markedet for utstyr til å håndtere lyttekabler til seismikkskip, barket sammen i et durabelig sjøslag i tingretten tidlig i vår. En lang rekke vitner var innkalt til den svært omfattende rettssaken som gikk over flere uker.

Tingretten avgjorde i starten av juni at Kongsberg-selskapet brøt god forretningsskikk i kampen om milliardavtaler på seismikkskip. Rolls-Royce Marine mente at Kongsberg Evotec hadde tatt snarveier i utviklingen av flere produkter - og saksøkte konkurrenten.

Til tross for at retten mente Kongsberg Evotec burde punge ut erstatning, fikk Rolls-Royce ikke medhold i at det burde legges ned forbud salg av seismikkutstyret.

– Uenig

Et forsiktig anslag tilsier at utstyrspakkene på de aktuelle skipene hadde en kontraktsverdi på mer enn 600 millioner kroner.

– Kongsberg Evotec er uenig i tingrettens faktiske og rettslige vurderinger, og mener at Kongsberg Evotec skal frifinnes - også for Rolls-Royce Marines erstatningskrav. Kongsberg Evotec har derfor anket tingrettens dom, opplyser kommunikasjonsansvarlig Johannes Dobson i Kongsberg Gruppen til smp.no.

Selskapet ønsker ikke å kommentere anken ytterligere onsdag.

Konsernadvokat Nicholas Sayer i Rolls-Royce opplyser at selskapet ikke vil kommentere anken fra konkurrenten.

Brukte skitne knep: Kongsberg Evotec må betale Rolls-Royce Marine 95 mill.

Les også:Møter tidligere kolleger i søksmålRolls-Royce og Kongsberg Evotec i seismikkstrid

Bakgrunn i industrieventyr

Krangelen mellom industrigigantene har røtter i gründereventyret Hydrakraft som startet i Herøy. Beskyldninger om bevisst rekruttering og misbruk av forretningshemmeligheter stod sentralt. Tingretten mente at Kongsberg-bedriftens ingeniører misbrukte tegninger som tilhørte konkurrenten.

Paragrafene det ble vist til i stevningen fra 7. mars i fjor, var markedsføringslovens paragraf 25, om brudd på god forretningsskikk. Men det vises også til paragrafene 28, 29 og 30. Rolls-Royce krevde hovedsakelig forbud mot salg, markedsføring og produksjon av utstyrspakker til akterdekkoperasjoner til seismiske fartøyer.

Konkret stod striden om leveranser til ni fartøy til rederiene: PGS (fire skip), Sanco (to skip), COSL (to skip) og CG Rieber (ett skip). Blant disse var prestisjekontraktene med å levere utstyr til den siste generasjonen Ramform-fartøy, også omtalt som verdens bredeste seismikkskip.

At Kongsberg Evotec fikk jobben med å utstyre de to første PGS-skipene i serien - Ramform Titan og Atlas - skal ha vært vendepunktet i striden mellom de to bedriftene. Foto: PGS