– Du behøver ikke kapitalen, bare en idé. Hvis folk synes den er god er de villige til å støtte det økonomisk og du får prosjektet ditt igjennom. Og alt dette foregår på nett, sier han.

For et par år siden tok den utflytta ålesunderen mastergrad i internasjonal ledelse og strategi ved Universitetet i Agder. Drabløs skrev masteravhandling om crowdfunding. Veileder var den israelske professoren Rottem Shneor, etter sigende en av de ledende i verden på temaet.

– Brukte det feil

Hypotesen var at de som benyttet crowdfunding i Norge brukte det feil og at hvis de ble guidet i riktig retning så ville de lykkes.

– Noe som viste seg å være riktig. Under 20 prosent lyktes, sier han til Sunnmørsposten.

Etter mastergraden etablerte han i fjor Funde.no AS der han er største aksjonær. Resten eies av en islandsk plattform.

Drabløs er også medlem i Nordic Crowdfunding Alliance der medlemmene følger med på markedet og holder hverandre oppdatert.

(saka fortsetter under)

Har lykkes med 8 av 10 kampanjer

Til nå skal Funde. no ha crowdfundet 10 kampanjer der åtte har lyktes. Og der det totalt er samla inn 1,6 millioner kroner.

– Det er viktig å bruke en del tid til å forberede seg, lage en strategi og forberede markedsføringen. Du må lage en video der du forklarer hva du vil oppnå, fortelle din visjon og hva du konkret vil gjøre. Du må fortelle hvem du er og på den måten skape tillit til publikum. Du trenger også å lage skriftlig materiale og et bilde. Så må du også finne ut hvor mye penger du trenger for å starte en produksjon.

Alt skjer på nettet

Sjøl har han etablert seg i et lite lokale lokale som en del av grundermiljøet Mesh som gir arbeidsplass og tilgang til møtelokaler og er den største innovasjonshuben i Norden.

Men det er på nettet det foregår.

– Alt du har laget til må testes. Først intern på familie og venner. Når de sier dette ser bra ut, så lanserer du i forhold til strategien du har utarbeidet på Facebook og andre sosiale medier – for å få en crowd-effekt.

– Så det handler ikke lenger om et fysisk party for å skaffe til veie penger for et prosjekt?

– Jeg er medeier i BySpire AS. Der gjorde vi det. Men live crowdfunding koster gjerne litt penger. Og oftest også aksjehandel. Da selger du en del av firmaet ditt. Du søker investorer som kanskje ber om 10 prosent av selskapet til en million kroner. Men prinsippet er jo det samme.

Belønningsbasert

Drabløs satser på belønnningsbasert crowdfunding.

– Det passer veldig godt hvis det er snakk om et produkt. For eksempel kan du ha lyst til å lage musikk, kunst, utstillinger, filmer – teater fungerer også veldig bra.

Eller du vil lage en bok. Du vet hva du har lyst til å lage, hva det handler om, men kom ikke gjennom forlagets nåløye.

De som skyter inn penger i bokprosjektet kan for eksempel få gjenytelse i form av et visst antall bøker, navnet sitt i boka, foredrag eller lignende for pengene de har skutt inn. Poenget er vinn-vinn for begge parter, sier Christian Drabløs.