Westcon har fått oppdraget om å levere batteripakke, samt stå for installasjon og ombygging av fartøyene.

– Vi er opptatt av å ta i bruk ny teknologi som gjør våre fartøy tryggere og mer effektive. Allerede har vi flere hybridbåter i flåten med svært gode erfaringer knyttet til driftsøkonomi, operasjon og sikkerhet. Med to nye hybridskip styrker vi driftseffektiviteten i vår flåte ytterligere, sier Tor Inge Dale, COO i SolstadFarstad, i ei pressemelding.

Normand Server og Normand Supporter bygges om i henhold til DNV GL Battery Power-notasjon, som innebærer at batteriløsningen er klassifisert som en erstatning av en dieselgenerator. Batterieffekten er på 560 kWh og begge skipene vil også klargjøres for plug-in hybridløsning.

Les også: Ny styreleder i Solstadfarstad

Les også: Foreslår å fjerne Farstad-navnet fra rederiet

Les også: – Jeg kommer aldri til å samarbeide med Røkke