– Subseamarkedet er heldig vis ikke så tøft som supplymarkedet. Dette er framtida, sier styreleder og hovedeier i Farstad Shipping, Sverre «Andy» Farstad til Sunnmørsposten.

Vindfull dåp

Til tross for kraftige vindkuler og regn som ga assosiasjoner til det urolige oljemarkedet, ble det en høytidelig skipsdåp for «Far Sleipner» på Stornespiren i formiddag. Gudmor Nicoletta Giadrossi fra Technip France fikk skikkelig dreis på den obligatoriske sjampagneflaska og ønsket samtidig hell og lykke på alle hav.

Skipet skal i slutten av denne måneden til Vest-Afrika i oppdrag for Technip, og gudmora la ikke skjul på at de så fram til å være den første til å ta skipet i bruk. Under tonene fra Aalesund Ungdomsmusikk vandret flokken av gjester om bord for å ta det store skipet nærmere i øyensyn.

Bli med om bord i skipet: Høyere enn rådhuset - lenger enn ei fotballbane

Levert før tida

«Far Sleipner» er bygget ved Vard Langsten, og administrerende direktør Dag Vikestrand ved Vard unnlot ikke å nevne at skipet ble levert noen dager tidligere enn det kontrakten tilsa.

Farstad er også en svært god kunde for Vard. Dette er det 19. skipet som Farstad bygger ved Vard-verft.

Kjemper for kontrakter

Sverre «Andy» Farstad sier til Sunnmørsposten at rederiet har kjempet for å få kontrakten med Technip og han er forberedt på at man også må kjempe for å få kontrakt for søsterskipet som blir ferdig fra Langsten i juli. Men angre gjør han ikke.

– Marginene har jo gått ned, men dette er framtida, sier Farstad.

– Så dere har ikke overinvestert i et marked som er blitt roligere?

– Vært for treig

– Vi har kanskje bestilt for mange av andre typer båter, men ikke subsea. Tvert imot har vi vært for treige, og burde ha investert enda flere av denne sorten, sier «Andy» Farstad. Han er strålende fornøyd med skipet som da det ble bestilt kostet 800 millioner kroner. Sammen med de to andre skipene av samme type vil Farstad ha bestilt subseaskip for godt over to milliarder kroner.

– Vil dere nå selge ut eldre båter?

– Det prøver vi på, men det er ikke så lett i dagens marked, sier Farstad.