Torsdag formiddag fikk kystvaktskipet KV Barentshav telefon fra Ålesunds-tråleren Havbryn

Frysetråleren fra Strand Rederi i Ålesund trengte hjelp.

- Skipet hadde fått den ene trålen sin i en propell. Den andre trålen satt fast på havbunnen, sier vaktsjef Roger Andreassen i Kystvakten til Sunnmørsposten.

Kystvaktskipet drev med fiskeriinspeksjoner av reketrålerflåten, og måtte reise 70 nautiske mil for å nå Havbryn.

På veg til Honningsvåg

Lørdag kveld slepes skipet fremdeles mot havna i Honningsvåg. Planlagt ankomsttid er ifølge Andreassen ved lunsjtider søndag.

- Det er enorme avstander der oppe. Så langt nord er det bare vi som har utstyret og kapasiteten til å kunne bistå skip på denne måten, sier Andreassen.

Han viser til at mens det i Nordsjøen er flere skip med slik kapasitet, for eksempel på oljeinstallasjoner, så er det ikke slik så langt nord.

- Slike hjelpeoperasjoner skjer relativt ofte i løpet av et år. Det er blitt en rutineoperasjon for oss, sier Andreassen.

Dårlige værforhold

Kapteinløytnant Frode Urke er skipssjef om bord i kystvaktskipet KV Barentshav.

- Klokken 18 var vi fremme ved Havbryn og våre dykkere gikk ned for å inspisere propell og gjøre videoopptak, skriver han i en pressemelding.

Det ble vanskelig å gjennomføre på grunn av værforholdene.

Her kan du følge Havbryn og KV Barentshav direkte

- Værforholdene, nordøstlig liten kuling og noe sjø, gjorde dykkingen vanskelig og det ble derfor ila natten bestemt at vi måtte slepe Havbryn til den lille arktiske øya Hopen for å prøve å finne le for vind og sjø der, forteller Urke.

Måtte avbryte dykking

Ifølge Urke løsnet Havbryn fra havbunnen av seg selv. Fredag prøvde de nok en gang å dykke.

- Neste dag, etter at dykker og øvrig mannskap hadde fått hvilt seg, var vi klare til å dykke igjen vest av Hopen. I løpet av natten dreiet vinden til nord nordøst og blåste dermed langs den lange smale øya og det var derfor ikke mulig å finne gode nok forhold, forteller Urke.

Det ble da besluttet å slepe Havbryn til Honningsvåg, der man kunne få dykkerassistanse for å få løs trålen fra propellen.

Distansen er på hele 330 nautiske mil. Ifølge Urke betyr det at det vil bli rundt ett og et halvt døgn med sleping.