Det italienske cruiseskipet Costa Concordia kantret utenfor Italia i 2012.

Arbeidet med å få det til å flyte igjen startet mandag. Redningsoperasjonen har hatt et viktig lokalt bidrag.

Brukt i hevinga

OTS (Offshore & Trawl Supply AS) på Valderøya leverte sine patenterte fibertau til bergingsoperasjonen. Skipet ble snudd i fjor.

- Etter cruiseskipet ble snudd ble tauene våre brukt til fortøying. Men vi har hatt en tilleggsleveranse på ekstra tau og et av disse ble brukt under refloaten (mandagens operasjon journ. anm), sier salgs- og markedssjef Vebjørn Løviknes i OTS.

- Det er veldig bra at de endelig ser ut til å være i mål. Jeg møtte han som er ansvarlig for hevinga på en messe i Hamburg. Han var veldig glad for å snart være ferdig, sier Løviknes.

Patenterte fibertau

OTS leverte 24 tauenheter i den første leveransen i 2013. De var av ulik lengde og hadde en diameter på 140 millimeter.

- Våre patenterte fibertau med beskyttelseskappe er vårt sterkeste kort. De er beskyttet mot mekanisk slitasje, sier Løviknes.

- Det at de ble brukt til berginga av Costa Concordia er blitt lagt merke til av våre kunder og av andre, sier han.

Større oppmerksomhet

Bedrifta på Valderøya har merket økt positiv oppmerksomhet etter oppdraget.

- Det er veldig vanskelig å knytte noe spesifikt mot oppdraget, men det er flere ute i den store verden som vet at det finnes et firma på Valderøya som leverer disse produktene, sier Løviknes.

De får blant annet større oppmerksomhet på messer for skipsberging.

- På skipsbergingsmesser vet folk at vi fikk det oppdraget. Det er veldig kjekt, sier Løviknes.

Vebjørn Løviknes viser fram det patenterte fibertauet som ble brukt til hevingen av det italienske cruiseskipet Costa Concordia. Foto: OTS