– Fiskerstrand Verft AS er etter vår oppfatning verdensledende innen ferjebygging og miljøteknologi, sier adm.dir. Stein Andre Herigstad-Olsen i Torghatten Trafikkselskap.

Torghatten er et stort rederi med i overkant av 100 fartøy. De har bestilt ett fartøy, og har opsjon på ytterligere to.

– Vi ser at Fiskerstrand er hakket hvassere enn utlandet, sier Herigstad-Olsen til Smp.no. – På kvalitet føler vi at vi får mer igjen for pengene. De er veldig flinke, sier han.

Nye krav

– Det er lagt ned en stor innsats i å utvikle ei ferje som vil kunne møte nye krav som storting og regjering har bestemt skal komme angående lavutslipp og nullutslipp, opplyser Fiskerstrand Verft.

Ferja kan gå på biodiesel og er forberedt for batteriinstallasjon. Ferja skal leveres i mars 2017.

Stor seier

Adm.dir. Rolf Fiskerstrand i Fiskerstrand Verft AS sier han er både stolt og glad over å ha vunnet denne viktige kontrakten i skarp konkurranse med utenlandske verft.

– Vi har de siste åra tapt kontrakter til Tyrkia. Det er en stor seier at vi har klart å kjempe dette tilbake til Norge, sier Fiskerstrand til Smp.no

– Vi har feira dette med bløtkake, sier han.

Den nye ferja skal inn i Tjøttasambandet i Helgeland, mellom Brønnøysund og Sandnessjøen. Fiskerstrand Verft har tidligere levert fire ferjer til Helgeland.

Ferja er designa også for å kunne gå i åpen sjø.

Miljø

Ferja er forberedt for å kunne oppgraderes til hybrid-, plugin hybrid- eller helelektrisk drift med batteri. Løsningen gir stor grad av fleksibilitet med muligheter for innblanding av strøm fra land på et nivå som er tilpasset nettilgang og kapasitet.

Fiskerstrand fikk torsdag kveld også inn oppdraget med å reparere den 120 meter lange cargobåten «Kvitbjørn» som gikk på grunn ved Flø for få dager siden.

Verftet har knapt 160 fast ansatte, og har på det meste til sammen 300-350 personer i sving.