Venstre har i sitt alternative budsjett et mål om at alle ferjer, kystfraktfartøy og hurtigbåter skal ha nullutslipp innen 2030.

Partiet går inn  for et steinhardt anbudsregime knyttet til nullutslippsteknolgi for nye ferjeanbud allerede fra 2016.

Venstre vil også ha landstrøm i alle større havner fra 2020 og partiet vil innføre forbud mot bruk og transport av tungolje nord for Stad fra 2016.

(mer å lese under bildet)

Budsjettpakke Vestre foreslår grønn, maritim pakke for Vestlandet. Gunn Berit Gjerde (t.h.) sammen med leder i Venstre, Trine Skei Grande tidligere i år. Foto: Steffen Falkevik.

Hentet partilederne til Sunnmøre

– Vi har makt til å gjøre noe med dette nå, sier fylkesvaraordfører Gunn Berit Gjerde samtidig som hun konstaterer at det var en suksess å hente hit lederne i partiet foran valget tidligere i høst.

Trine Skei Grande var blant annet på NMK der hun møtte Maritimt Forum Nordvest og representanter for næringa, og  Abid Raja fikk innføring i ferjedrifta på Vestlandet, ikke minst om realitetene omkring sambandet Hareid-Sulesund og problemferja Ullensvang.

Les også: - Noen bestiller miljøferjer mens andre tillater gammelt rukkel

Skal ha samtaler med H og Frp

– Vi viste dem kjempefordelene med å komme med en pakke der en la om ferjedrifta, men også en hel del andre skip. Vi har hatt en jevn påvirkning og jobbet med Terje Breivik i Hordaland som er Venstres finanspolitiske talsmann. Nå har vi lagt inn en pakke som gjør at vi skal få en endring, sier Gjerde.

Dette danner grunnlag for samtaler Venstre skal ha med Frp og Høyre om statsbudsjettet for neste år.

– De to partiene har ikke flertall. Det betyr at vi har makt til å presse våre ting inn i forhandlingene. Vi fikk endret mye i fjor,  påpeker Gjerde.

Venstre vil ha nullutslippsferjer

Venstre vil at regjeringa bruker penger på ny ferjeteknologi og at det settes en del nye ferjeanbud.

– Vi setter krav til både stat og fylke som har ansvar for veldig mange ferjer. Vi vil ha nullutslipsferjer. Slik at det må bygges nye.

Vi har verft med veldig god kompetanse på dette området. Fiskerstrand Verft har stor kompetanse på gassferjer. Vi har også andre verft. Nå konkurrerer alle verfta på ulike båter, også ferjer. Ulstein konkurrerer på fiskebåter, påpeker Gjerde.

Endringer på Hareid-Sulesund

Venstre vil at en både får penger til å starte bygging nå, men også til å utvikle nye ferjetyper.

– Det er tre år til anbudet på sambandet Hareid-Sulesund går ut. Vi prøver så godt vi kan å få endringer her. Vi trenger et par år, sier Gjerde.

Her er Venstres maritime pakke:

Totalt foreslår Venstre altså 350,5 millioner kroner til omstilling, til forskning og utvikling av ny miljøvennlig transport på sjø.

  • De vil gi 50 millioner kroner i tilskudd til grønne, innovative anskaffelser. Det gjelder fergeanbud med mere.

  • 50 millioner kroner skal gå til grønn fornyelse av skip.

  • De vil gi  50 millioner til Maroff, Energiex og Transport  (forskning på miljøvennlig transport).

  • 12 millioner kroner skal brukes til utviklingskontrakt for hydrogenferje.

  • Venstre vil også bruke 50 millioner kroner i tilskudd til overføring av gods fra veg til bane og sjø.

  • Prosjekt «Sett Sjøbein» skal få 3 millioner kroner.

  • I tillegg har Innovasjon Norge en stor pott på 135,5 millioner kroner innen miljøteknologiordningen.MENINGER: Åtte tiltak for å bremse maritim arbeidsledighet

Må stille krav som gir omstilling

– Vi må vedta de rammebetingelsene som muliggjør omstilling til en grønnere verdiskaping langs kysten, sier Terje Brevik, finanspolitisk talsmann i Venstre.

Han viser til en rapport fra DNV GL utført for Energi Norge som viser at det allerede i dag er 20 ferjestrekninger som vil være lønnsomme med overgang til elferger.

– Utviklingskostnadene for den elektriske ferja «Ampere» var svært høy. Det er først når man skaper et marked for nullutslippsteknologi at vi kan få en endring, sier han.

Brevik peker på at Hordaland er et sterkt maritimt fylke og kan ta en viktig posisjon i dette markedet.

– Ferjene er viktig for Vestlandet. Nå kan de være en del av løsningen for grønn vekst. Vi må sette krav slik at næringen omstiller seg, sier han.