Daaekvartalet Kompetanse ber om støtte til traséutredning av fase 1 av bybana. Slik at dette kan komme med i behandlingen av den nye bypakken, samt neste rullering av Nasjonal Transportplan (NTP).

Fremskrittspartiets parlamentariske leder sier bybaneprosjektet er utopi.

- Kostnadene er enorme, i tillegg er folk uansett avhengig av en plass å sette fra seg bilen når de skal på jobb.  Da er det bedre å jobbe fram et busstilbud med 10 minutter mellom avgangene mellom Moa og Ålesund,  mener han.

Flere parkeringsplasser

Nesvik synes det er vanskelig å vite om en større kommune vil føre til mer penger til kollektivtransport. Han peker på at det er fylkeskommunen og kommunen som har ansvaret for dette.

- Hva mener du må til?

- Større parkeringsmuligheter, flere bussavganger tilpasset brukernes behov, samt se det kollektive tilbudet i større sammenhenger.

Hvis en ønsker at flere skal reise kollektivt må en sørge for parkeringsmuligheter på Moa slik at folk kan skysses i buss til sentrum og tilbake. Problemet er at mange ikke har noen steder å sette fra seg bilen.  Nå bedrer heldivis situasjonen seg når Aksla Parkering åpner. Så får vi også gjort noe med vegene.

Søkte ikke til gang- og sykkelsti

Nesvik reiser også spørsmål om hvor flink kommunen sjøl er til å komme inn under diverse ordinger som finnes:

- I går delte staten ut 150 millioner kroner til de som hadde søkt om tilskuddsordninger til gang- og sykkelstier. Ingen kommuner i Møre og Romsdal hadde søkt om penger, hevder Nesvik.

Han synes det er vanskelig å vite om kommunesammenslåing vil gjøre Ålesund stor nok til å konkurrere om belønningsmidler for utbygging av kollektiv tilbud.